Psykisk helse – Inger-Marit Øymos landsmøteinnlegg

– Vi må få en avveiing mellom vårt behov for beskyttelse og bruk av tvang.

Ordstyrere, Kjære landsmøte.

Først en takk til Viken UH for å ha satt psykisk helse for barn og unge på dagsorden. Kjempe viktig.

Likevel, jeg vil rette fokus på psykisk helse for alle da dette ikke gjelder bare barn og unge.

Hva med konsekvensene når personer med psykiske problemer går rundt blant oss som «tikkende bomber». Jeg regner med at mange har fått med seg øksedrapet i Haugesund av Bjørg Marie Hereid, et tilfeldig offer, en fantastisk kvinne. Det er kort tid siden jeg var i denne begravelsen og snakket med hennes mann, Lars. Det er selvsagt tøft å miste sin alle kjæreste på denne måten, men som han sa, det vil være enda tøffere å se at ingenting skjer. Hennes bortgang må få konsekvenser slik at andre slipper å oppleve tilsvarende.

Hvordan kan det være mulig at en mann som har utført utallige voldshandlinger, som politiet har måtte skyte på for å stoppe, som voksne og barn i lang tid har gått i frykt for, kan få gå løs blant oss? Og psykiatrikeren / fagpersonen som ble intervjuet sier, nei, vi hadde ingen mulighet til å stoppe han.

Han burde jo vært inne i et lengre behandlingstilbud og ikke gått fri blant folk.

Ja, vi skal selvsagt forebygge og begrense bruk av tvang, vi skal prøve å få til behandlingsopplegg med frivillighet så langt som mulig, men får vi ikke dette til, kan vi la «tikkende bomber» gå fritt blant oss?? Er det loven eller forskriftene som mangler noe slik at ikke vi blir skjermet for farlige og syke personer? Vi må få en avveiing mellom vårt behov for beskyttelse og bruk av tvang.

Gjerningsmannen innrømmer ikke straffeskyld da han hevder å ha vært psykotisk i gjerningsøyeblikket noe fagfolkene vil bekrefte. Han kan da ikke bli strafferettslig dømt.

Kan vi ha det slik?

Kjære Bent Høie, du har ryddet opp i mye og tatt mange gode grep. Nå må du ta tak i denne problematikken.