Slik utvikler vi Asker

Det nye politiske året startet med behandlingen av flere spennende og viktige saker for Askersamfunnet i forrige uke.

Planen skal ut på høring i april, og det er viktig med innspill fra innbyggere, lag og foreninger slik at den endelige planen blir best mulig, skriver Høyres gruppe i Asker formannskap. Fra venstre Håvard Vestgren, varaordfører Monica Vee Bratlie, ordfører Lene Conradi, Cecilie Lindgren og Kari Sofie Bjørnsen.

Samferdselssaker og kommuneplanens arealdel vil bety mye for kommunens innbyggere og næringsliv de neste årene, og vi politikere er glade for å diskutere slike viktige tema. Asker kommune har identifisert ulike løsninger for hvordan man kan få et bedre og klimaeffektivt logistikksystem for varetransport i Asker sentrum. 

Det er mange små og store biler som hver dag kjører inn i Asker sentrum med varetransport. Dette er hverken bra for miljøet eller for oss som ønsker å bruke sentrum til både handling og en hyggelig møteplass. 

Formannskapet har derfor vedtatt at det skal jobbes videre med en bylogistikk-sentral for å få koordinert innkjøpsordningene i samarbeid med både logistikkaktører, ulike bedrifter og kommunen.

Asker Høyre mener en fellessentral og smart trafikkstyring vil være et vinn-vinn-prosjekt som vil føre til mindre biltrafikk og mer effektive vareleveranser, være klimasmart og ikke minst føre til et koseligere sentrum.

En annen viktig sak som vi vedtok på vårt første formannskapsmøte etter nyttår, var et fremtidsrettet og konstruktivt samarbeid mellom Asker og Viken fylkeskommune for å sikre bedre fremkommelighet for buss og andre som ferdes på veiene våre.

Trafikksituasjonen i Asker, særlig på flere av våre fylkesveier, er svært krevende. Det er derfor viktig med konkretiserte tiltak som kan gjennomføres på både kortere og lengre sikt. 

Selv om E18 vil føre til bedre trafikale og miljøvennlige løsninger i fremtiden, også på lokalveiene, så vil det bli utfordringer under selve utbyggingen.

Asker Høyre vil søke alternative løsninger for å forhindre, i størst mulig grad, enda mer kø, kork og kaos.

Sammen med våre samarbeidspartnere foreslo vi derfor at det må sees på både flere matebusser og plan for innfartsparkering for både bil og sykkel. 

Asker Høyre vil søke alternative løsninger for å forhindre, i størst mulig grad, enda mer kø, kork og kaos.

Viken fylkeskommune og Asker kommune har et sterkt ønske om å gjøre det enklere å både gå, sykle, reise kollektivt og å redusere rushtidskøene, så et slikt tett samarbeid lover godt.

I tillegg til viktige saker på agendaen til formannskapet har vi også fått presentert de første tankene rundt kommuneplanens arealdel. 

Det har kommet inn over 300 innspill til kommuneplanen som skal behandles. Samtidig skal planen bygges videre på de tre planene til de tidligere kommunene Hurum, Røyken og Asker, og selvfølgelig kommuneplanens samfunnsdel som ble vedtatt i 2020. 

Planen skal ut på høring i april, og det er viktig med innspill fra innbyggere, lag og foreninger slik at den endelige planen blir best mulig.

Både kommuneplanen og samferdsel vil være viktige saker i året som kommer, og de vil ha stor betydning for utviklingen av Asker. 

Vi ser frem til et spennende år i kommunepolitikken, til det beste for våre innbyggere og næringsliv.