Enorm tillit til Askers politikere

Mens enkelte folkevalgte på Stortinget og i regjeringen, for ikke å snakke om hva vi ser mange steder i utlandet, tilsynelatende gjør sitt beste for å svekke folks tillit til politikere, kan lokalpolitikerne i Asker glede seg over gode resultater, svært gode resultater, i den såkalte Lokaldemokratiundersøkelsen.

400 innbyggere i Asker har fått 14 spørsmål om hvordan de oppfatter styre og stell i kommunen. Og Askers politikere kommer veldig positivt ut. Svarene viser at Askers innbyggere har særdeles stor tiltro til sine lokale folkevalgte.

Eksempelvis får påstanden som handler om den grunnleggende tilliten til politikerne – «Som regel kan en stole på løftene fra politikerne her i kommunen» – en score på 2,8 på en skala fra 1 til 4, som er godt over landssnittet på 2,4. Påstanden «Jeg er i det store og hele godt fornøyd med kommunens tjenestetilbud til innbyggerne» får hele 3,3 – mot et landssnitt på 2,9. Og påstanden «I denne kommunen forvaltes de økonomiske ressursene på en forsvarlig måte» får 3,1 – mot et landssnitt på 2,5.

Ikke bare politikerne har folkets tillit, men også administrasjonen i Asker kommune stoler innbyggerne på. Påstanden «Kommuneadministrasjonen gjør alltid sitt beste for å hjelpe innbyggerne» får en score på 3,0 – mot et landssnitt på 2,6. Påstanden «Denne kommunen utvikler og fornyer seg hele tiden i måten å løse oppgaver på» gis 2,9 – mot et landssnitt på 2,5. Slik fortsetter det gjennom hele undersøkelsen. Folk i Asker er vesentlig mer tilfreds enn de fleste i Norge med både folkevalgte og byråkrater.

Aller høyest score får ordfører Lene Conradi i en egen undersøkelse foretatt blant de 47 medlemmene i Asker kommunestyre. Hele 95,5 prosent – det vil si alle unntatt én kommunestyrerepresentant – mener Conradi er en ordfører for hele kommunestyret. – Det er eksepsjonelt bra, og det beste jeg noen gang har presentert, sier Jørn Ivar Baade i kommuneorganisasjonen KS, som står bak undersøkelsen

Resultatene betyr ikke at alt er idyll, og det kan være verdt å merke seg at undersøkelsen er foretatt før kommunens (manglende) håndtering av saken om økonomien i Risenga barnehage kom opp. Også behandlingen av saker innen plan og bygg har vært gjenstand for kritikk. Dragkampen rundt utbyggingen på Føyka/Elvely og Asker Skiklubbs flytting til Drengsrud samt den tilsynelatende evigvarende og uløselige striden om Brønnøya er andre saker der befolkningen neppe er altfor fornøyd med Askers politikere. Så det er fortsatt en god del å jobbe med, men slik skal det jo være i politikken.

Dette er Budstikkas lederartikkel torsdag 22. mars 2018.