Tiltak for å redusere bilkøene.

Bilkøene må reduseres med ulike tiltak – Asker Høyre tar grep nå! Flere tiltak kan være med på å avhjelpe bilkøen. Noe av de første som kan gjøres, er å tilrettelegge for økt bruk av buss og tog men også båt, skriverNils Eivind Breivik, Karl Bønnhoff, Trond Jerve, kommunestyrerepresentanter, Holmen-Nesøya krets i sitt debattinnlegg i dagens Budstikka. Foto: Ulf Hansen Budstikka

På årsmøtet i Akershus Høyre sist uke tok Asker Høyre initiativet til et eget punkt under Resolusjon 1 – Samferdselspolitikk i Viken fylke:

Årsmøtet ønsker at Viken fylkeskommune skal legge til rette for flere pendlerparkeringsplasser ved bane, buss og båt. Regulering av kapasitet og prismodeller skal gjøres av fylket i samarbeid med kommunene. Målet er å gjøre det enkelt å bruke kollektive transportmidler for jobb og fritidsreiser.”

Bane Nor, Statens Vegvesen og Ruter har så langt vist liten vilje til eller ansvar for å øke antall parkeringsplasser for pendlerne. Tvert imot synes Bane Nor å ville redusere etterspørselen etter parkingsplasser ved å øke parkeringsavgiftene til et nivå som vil gjøre det mindre attraktivt å reise med tog.

De fleste av dem som skal reise på jobb bor ikke i gåavstand til togstasjon eller bussholdeplass. Sykkel kan nok være bra for noen, men med levering av barn til barnehage blir bruk av privatbil nærmest uunngåelig. Dersom det ikke er ledig parkeringsplass ved kollektivknutepunktene er eneste alternativet å bli en del av køen.

Hvordan kan vi så stimulere til flere parkeringsplasser nær kollektivholdeplassene? Det er kanskje på tide å tenke nytt og handle nå!

Holmen-Nesøya krets av Asker Høyre vil nå lete etter mulige arealer i nærområdet som kan benyttes til pendlerparkering, eksempelvis kan private parkeringsplasser med lav utnyttelse som på dagtid kan brukes av pendlere. Mot å betale en rimelig godtgjørelse til eier kan dette bli ”vinn–vinn” situasjon for alle parter.

På Nesbru tar et parkeringsselskap kr. 50 om dagen for parkering. Hva som er riktig størrelse på beløpet for dags parkering må vurderes i lys av kapital- og driftskostnader. Utover dagsparkering, må også ordninger med ukes- og månedskort vurderes.

I tillegg til å legge til rette for flere parkeringsplasser for pendlere må forskjellige former for tillatt bildeling vurderes. Det store flertallet av dagens biler tar 3 – 4 passasjerer og kan da ta med seg ekstra passasjerer. Myndighetene må tillate bruk av E18 bussfeltet når det er 3 eller flere personer i bilen.

I utbyggingsavtalen for Vestre Billingstad, det største utbyggingsprosjektet i Asker noensinne med 1650 boliger, ble vedtatt av Asker kommunestyre 30. januar. Her legges det opp til bildeling. Det skal etableres 2 innendørs parkeringsplasser per 100 boliger og det er da grunn til å forvente at ordningen vil føre til at flere også kommer til å kjøre sammen når de skal på jobb. At utbyggerne nå velger å subsidiere første året som ordningen gjelder, er veldig positivt.

Statistikk viser at personbilparken er på vei til å bli mer miljøvennlig. På Vestre Billingstad legges det opp til at hver parkeringsplass får eget ladepunkt for elbil. Videre vil antall parkeringsplasser begrenses gjennom en parkeringsnorm basert på normen for Asker sentrum. Utbyggingen møter på en god måte samfunnets behov for færre og mer miljøvennlige biler i fremtiden.

I kommunestyremøtet ble det uttalt at med nye 4.000 innbygger på Vestre Billingstad, blir det viktig at Billingstad stasjon moderniseres. Stasjonen føles i dag utrygg, er svært lite innbydende, ankomsten er trafikkfarlig og antall pendlerparkeringsplasser svært begrenset. Asker Høyre vil arbeidet for at eier tar tak i denne problemstillingen.

Behovet for pendlerparkering og bildeling forsvinner ikke selv om bilparken blir mer miljøvennlig eller helt utslippsfri.

Asker 1. februar 2018.

Nils Eivind Breivik, Karl Bønnhoff, Trond Jerve