Utbygging på Borgen

Større utbygginger inneholder noen klassiske dilemmaer.Utbyggers ønskeom å skape best mulig økonomi i sitt prosjekt (og sikkert også et mest mulig vellykket prosjekt), mot naboers og andres ønske om at det eksempelvis ikke skal bli for tett, ikke for mye av en type bolig, ikke for mye folk og trafikk. Ønsket om mest mulig fortetting i nærheten av høyfrekvente bussavganger og togstasjoner er et annet ønske.

På Borgen har det gjennom en årrekke vært diskusjoner om områdets videre utvikling. Det ligger godt til rette for mer utbygging, og en modernisering av området ønskes velkommen av de fleste. Området ble lagt inn kommuneplanen i 2014, basert på prinsippet om samordnet areal- og transportplanlegging og tilrettelegging for boligutbygging rundt Asker stasjon. Målet er å tilrettelegge for utvikling av et godt bomiljø med nye sentrumsnære boliger av varierende størrelse. Politisk har vi viet utbyggingen stor oppmerksomhet. Kommunestyret ba NIBR om å utarbeide en rapport om sammenhengen mellom boligtyper og befolkningssammensetninger. Formannskapet vedtok i august 2017, etter forslag fra blant annet Høyre, at det på Borgen skal legges vekt på løsninger som ikke bidrar til ytterligere sosioøkonomisk segregering og at ny bebyggelse hovedsakelig skal bestå av større familieboliger fra ca. 100 m2. Temaplanen for Borgen inneholder viktige mål som å motvirke segregering, lage gode uteområder tilrettelagt for aktivitet samt kvalitet i alle utbyggingsprosjekter.

Blir dette en god utbygging, som møter utfordringene og mulighetene på en hensiktsmessig måte? Borgen Vel og FAU ved skolene i området uttrykker fortsatt stor bekymring for at de føringene vi har vedtatt politisk ikke blir tatt tilstrekkelig hensyn til. Det er særlig antall boliger som anses som for stort, andelen store boliger er for lite og det er for lite arealer til uteopphold. Vi deler bekymringen.

Borgensprosjektet «Livet på Borgen» stiller krav til at kunnskapsgrunnlaget som ble utarbeidet faktisk blir fulgt opp på en god måte. Det betyr, mener vi, at maksimal knutepunktsutvikling ikke uten videre kan trumfe en ønsket boligsammensetning som er nødvendig for å nå andre viktige boligpolitiske mål.

Utfordringer knyttet til høyder på bygg og trafikk og skolevei lar vi ligge i denne omgang. Her har vi søkt å belyse hvilke utfordringer vi står overfor når det gjelder utbygging, vekst, gode boområder og en hensiktsmessig befolkningssammensetning. Gode prosesser er viktig for å lykkes. Regelen om at alle reguleringsforslag skal legges ut med minst 6 ukers frist på å uttale seg er helt sentral. Det er demokrati i praksis.

Vi ser frem til å få et godt prosjekt realisert, der saklige innspill tas med i prosessen for videre bearbeiding av prosjektet. Vi håper og tror at det blir et godt utfall til slutt som vil tjene utviklingen på Borgen. Det fortjener Borgen, de som bor der nå og alle de som skal bo der i fremtiden.

Lene Conradi,

ordfører (H),