Veiløsninger i Asker

Problemet utbygging og veikapasitet – finnes det løsninger? Vekstambisjonene som overordnet myndighet har for kommunen og løsning på samferdselsutfordringer har så langt ikke hengt på greip. Men vi gir oss ikke og jobber videre med optimistisk energi! Innspill i Budstikka av : Kirsti Kierulf (H), Kommunestyrerepresentant Asker, Fylkestingpolitiker Akerhus, medlem i Hovedutvalget for Samferdsel og Kari Sofie Bjørnsen (H), Kommunestyrerepresentant Asker, formannskapet og gruppeleder Foto: Karl Braanaas, Budstikka

Bortsett fra været, er det vel ingenting vi snakker mer om i Asker enn vei og arbeidsreiser. Vi er så enige med alle som sier at det skjer for lite! Stadig flere ønsker å bo i Asker. Veisituasjonen forverrer seg. Men: skal vi utvikle velferdssamfunnet også for neste generasjon, er vekst i antall innbyggere i Asker en nødvendighet. Og folk skal (heldigvis!) reise til jobb. Flere innbyggere, flere jobbreiser. Målet er at flere, og etter hvert de fleste, skal reise kollektivt. Lokale jobber er også viktig.

Vi forsøker å gjøre noe med trafikkutfordringen i politikken. Det kan se ut som det skjer tilnærmet ingenting på samferdselsområdet, men det har faktisk skjedd mer de tre siste årene enn på lenge. Nå håper vi at de neste 10 årene vil gi oss helt andre resultater: Ny stor kommune og en ny stor region gir en helt annen kraft.

Vi jobber nå med planer for det korte løp (2018), for det mellomlange (2019-2021) og for det lange (2022-2028).

På kort sikt: trafikksikkerhet og forbedre kollektivtilbudet. Hovedutvalg Samferdsel i Akershus prioriterer trafikksikkerhet på Røykenveien. Og verbalvedtak i budsjettbehandling i Asker omhandler det samme. Det er satt opp blinkende lys og arbeidet med gang/sykkelvei helt til Marie Lillesethsvei er ute på anbud. Bedre og enklere reiser med kollektiv, mer båt og buss. I 2018 skal det testes ut bommer på Slemmestadveien, kanskje også Røykenveien? Bussen først.

På mellomlang sikt: øke kollektivtilbudet og vedta planer som presentert i politiske program. I løpet av 2-5 år vil vi øke antallet bussavganger, og Spikkestadbanen vil ha avganger hvert 15 minutt. Flere pendlerparkeringsplasser ved bussterminaler og holdeplasser. Erfaringene fra Bærum med bom som prioriterer buss er god. La oss lære av hverandre! Samtidig vil vi ta frem oppdaterte planer for vei utover Hurumlandet.

På lang sikt: vi vil ha et nytt veisystem som prioriterer det kollektive, også med jernbane og båt.

Når vi i 2019 har valgt nytt kommunestyre og nytt regionstyre kan vi sette fart i planene som skal realisere ideene. Planlegging er konkretiseringen fra en idé til et konsept til finansiering. Ja, dette tar tid – tid vi opplever at vi ikke har. Men vi tror at vi med nye Asker og Viken har bedre muligheter enn noen gang til å få en helhetlig samferdsel som fungerer langt bedre. Ny region med større kommuner vil være langt mer effektiv for å vedta og gjennomføre samferdselsløsninger. Løsninger som gir nødvendig økt bokapasitet i Asker. Bolysten er der, det er tilrettelegging som trengs.

I Viken vil samferdsel være et av de viktigste temaene. Ruter og Brakar skal jobbe sammen, vi skal ha felles takstsoner og vi kan for alvor begynne å snakke om mer tverrgående forbindelser over fjorden. Vi må innrømme at vi drømmer om en vakker bro som binder østsiden og vestsiden av fjorden sammen…

Bygging i nærheten av veiene er ikke til å unngå, for veiene er også i nærheten av knutepunkt og kollektivårer. Vi vil fremdeles hevde at ny E 18 gjør det lettere å få fremdrift på løsninger av resten av veinettet.

Røykenveien er uansett en utfordring. Det er flott at Budstikka tar opp samferdselsproblemene og utbygging i flere oppslag i det siste. Vi vil fortsette å vurdere utbygging fra sak til sak (rekkefølgebestemmelser i kommuneplanen som utbyggere er klar over), og minner om at Kunstnerlia nylig ble stoppet på grunn av utilfredsstillende trafikksituasjon på Røykenveien. Blakstadmarka ble tillatt pga at trafikkøkningen ikke var stor.

Vekstambisjonene som overordnet myndighet har for kommunen og løsning på samferdselsutfordringer har så langt ikke hengt på greip. Men vi gir oss ikke og jobber videre med optimistisk energi!