VEKST OG VERN

Vi må ha to tanker i hodet samtidig, sier nestleder i utvalg for samfunnstjenester Stig Wettre -Johnsen. Vi må sørge for vekst og utvikling samtidig som vi må ta hensyn til miljøet med naturvern og klimaendringer.

Stig Wettre-Johnsen

Vi har blitt mye mer bevisste på hva naturen rundt oss betyr, og at vi må gjøre vårt for å verne sårbar natur og få ned klimautslippene. Alt vi gjør i Asker kommune er nå underlagt FNs bærekraftmål. Våre saksfremlegg har da også et eget drøftingspunkt opp mot bærekraftsmålene.

Utbyggingen i Asker sentrum med nye veier, bro over Askerelva og utbygging av nye boliger og forretningsbygg, er et godt eksempel på hvordan vekst og vern går hånd i hånd. Her har vi sørget for å bevare tilførselsbekker og vannløpet i Askerelva uforandret. Bekken er lagt åpent i landskapet og er steinsatt og laget slik at fiskeyngel og små vanndyr kan trives. Bekken har blitt som et smykke i landskapet, og samtidig har veiløsningene blitt mye bedre og vi har fått bygget flere nye boliger.

Nå skal vi utvikle nye boligområder på Spikkestad og på Slemmestad etter samme modell. Vekst og vern. Det arbeides godt med å få til gode vann og avløpsløsninger gjennom oppgradering og etablering av nye. Det blir for eksempel en stor omlegging av vann og kloakk til Åros, slik at kloakken blir ledet til Veas. Der renser vi utslippet for nitrogen. Nitrogenrensingen på VEAS er et viktig grep for en renere Oslofjord.

Når vi skal bygge ut på Spikkestad, så samarbeider vi om vann og avløp med Lier og Drammen, slik at det blir et nytt stort renseanlegg i Drammen som vil sørge for at alt avløpsvannet blir renset før det går i fjorden.

Vi har et godt samarbeid i utvalget med samarbeidspartiene Venstre og Senterpartiet og søker bredest mulig flertall for våre beslutninger i utvalget for samfunnstjenester, slik at vi får en best mulig samfunnsutvikling i Asker.

Vi har etablert vernesoner for Hummer og fått felles regler for båthavnene som blant annet innebærer oppsamling av spylevann og etablering mottaksløsninger for båtseptik for å unngå at det går rett ut i fjorden.  Vi har harmonisert brukertjenestene i hele kommunen slik at det skal bli likt for alle som bor her. Og vi har fått opprettet «Omigjen» ombrukssenter på Bjerkås med bruktbutikker og reparasjonstjenester som en del av gjenbrukstilbudet vi har i kommunen. Dette er noe av det som i alle fall jeg er stolt av at vi har fått til sammen i Asker slutter Wettre Johnsen.