Vi lytter til naboene :-)

FORNØYD MED NY PLAN: – Vi har vært opptatt av å få til en best mulig tilpasning til naboene med reduserte byggehøyder og økt åpenhet med attraktive uteområder. Jeg mener det er blitt en god plan, sier bygningsrådets leder Nina Ekren Holmen før saken skal opp onsdag kveld. Foto: Karl Braanaas, Budstikka

Naboene er hørt på flere punkter når områdereguleringen for Høn-Landås skal behandles for første gang i bygningsrådet onsdag kveld.

11 i stedet for 14 eneboliger langs Hønsveien, færre etasjer på boliger og blokker – og ingen gjennomkjøring til Hønsveien, kun veiadkomst fra Erteløkka i sør. Dette er tre viktige tiltak kommuneadministrasjonen i Asker og utbygger Selvaag Bolig har innarbeidet for å blidgjøre naboene nå før bygningsrådet skal sende områdereguleringsplanen for Høn-Landås ut på høring.

– Vi har vært opptatt av å få til en best mulig tilpasning til naboene med reduserte byggehøyder og økt åpenhet med attraktive uteområder. Jeg mener det er blitt en god plan, sier bygningsrådets leder Nina Ekren Holmen (H) til Budstikka før saken skal opp til førstegangsbehandling onsdag kveld.

Syv år siden sist

Snart syv år er gått siden bygningsrådet avviste et reguleringsforslag for den vestre delen av Landåsjordene, det vil si området på sørsiden av Hønsveien – nærmest sentrum. Politikerne vendte tommelen ned på grunn av uavklarte forhold knyttet til ny E18, skolesituasjonen og sterke naboprotester mot byggehøyder og utforming. Nødvendige avklaringer vedrørende vei og skole er kommet på plass etter hvert. Nå gjenstår hensynet til naboene.

Det har vært stor uro blant naboene, spesielt langs Hønsveien, Vipeveien, Lerkeveien, Haugboveien, Landåsveien og Askerveien, over hva storutbyggingen på Høn-Landås vil medføre. Dette ble senest uttrykt under et åpent møte i rådhuset i juni i fjor. Etter dette har administrasjonen holdt egne møter med berørte velforeninger og beboere.

200 boliger kan bli bygd raskt

Utbyggingen av Høn-Landås vil strekke seg kanskje 10 år frem i tid. Da vil det stå opp mot 1.600 boliger på området, som trolig vil være bosted for nærmere 3.500 mennesker. Byggestart vil skje øverst i det nordvestre hjørnet – Landås vest – som foreslås bebygd med 200 boliger – 11 eneboliger, tre færre enn tidligere planlagt, og 189 leiligheter som såkalte plussboliger og punkthus i to til seks etasjer.

Områdereguleringsplanen åpner for at disse 200 boligene kan bebygges direkte som følge av planen, mens de resterende 1.400 boligene må gjennom ytterligere detaljreguleringsplaner før de kan bygges ut. Til hver av disse planene skal det utarbeides en ny trafikkutredning for eventuelt å sette ned foten for økt biltrafikk.

Tviler på trafikkberegninger

Trafikkberegninger viser at årsdøgntrafikken langs Askerveien inn mot Bleikerveien øker med 5.825 kjøretøy i timen – fra dagens 1.750 til 7.575 kjøretøy i timen.

Administrasjonen i kommunen tror imidlertid at boligene på Høn-Landås vil generere langt mindre trafikk, fordi utbyggingen planlegges ut fra en målsetting om «grønn mobilitet» med flere tiltak for å redusere bruken av privatbiler. Det blir en streng parkeringsnorm og transporten inn og ut av den nye bydelen skal i vesentlig grad baseres på gange, sykkel og tog. På sikt kan det også bli aktuelt med matebuss til Asker stasjon.