Vi trenger kollektivfelt !

Trafikken står- men vi sier ja til hundrevis av nye boliger, kan vi lese i dagens Budstikka. Hvis det var mulig å få til et kollektivfelt, ville vi fått en bedre trafikkavvikling med færre privatbiler, sier gruppeleder Kari Sofie Bjørnen.Om dette er mulig må veimyndighetene vurdere. Høyre ber i et av sine verbalforslag at det må sees på om rushtidskapasiteten kan forbedres. Foto: Karl Braanaas, Budstikka

Politikerne i Asker har gitt klarsignal for flere hundre nye boliger ved Røykenveien – der trafikken allerede står bom fast.

I Askers kommuneplan har politikerne bestemt at det ikke skal bygges nye boligprosjekter på mer enn 10 enheter langs Røykenveien. Likevel sa kommunestyret ja til å bygge 60 nye leiligheter i Blakstadmarka sist sommer.

Totalt er det de siste fem årene blitt bygget 237 nye boliger som naturlig sogner til Røykenveien. I tillegg er det gitt tillatelse til 139 nye. Det viser tall som Budstikka har fått fra kommunens planavdeling.

Både Fylkesmannen, fylkesrådmannen og Statens vegvesen var kritiske til utbyggingen i Blakstadmarka, nettopp med henvisning til bestemmelsen i kommuneplanen. Også fylkesdirektøren for samferdsel, Thomas Tvedt, uttalte til Budstikka i november at trafikkveksten «er delvis en konsekvens av omfattende boligbygging».

Vil presse veivesenet

Siden Røykenveien er en fylkesvei, er det Statens vegvesen som bestemmer hva som skal gjøres. Rett før jul vedtok Asker kommunestyre å øve mer press på veivesenet. Verbalforslaget fra Høyre, Frp og KrF ble vedtatt mot 1 stemme fra SV.

– Vi ber rådmannen ta initiativ overfor Statens vegvesen om en forbedring av forholdene på veien, sa Høyres gruppeleder, Kari Sofie Bjørnsen.

– Men hvis dere er så bekymret for forholdene på Røykenveien, hvorfor tillater dere stadig boligprosjekter i området langs veien?

– Dette er et skikkelig dilemma. Som dere har påpekt i Budstikka, er Røykenveien et vedvarende problem som ingen har klart å løse. Mye har vært avhengig av nye E18, og kanskje blir det lettere nå som den er vedtatt. Men dette ligger langt frem i tid, og vi kan ikke vente nye 15 år uten at noe skjer. Derfor må vi få på plass strakstiltak for å sikre mye trafikanter bedre. Og hvis vi kunne få et kollektivfelt, ville vi fått en bedre avvikling med færre privatbiler.

Trenger flere boliger

– Burde dere sagt nei til all boligbygging i området i påvente av ny vei?

– Vi har ganske strenge regler om at infrastruktur skal være på plass for å bygge, men samtidig trenger vi boliger. Og alle kan ikke bo i Asker sentrum. Når det gjelder Blakstadmarka, var det for oss en ønsket transformasjon fra næring til boliger, så trafikkøkningen blir ikke så stor. Derfor ble innsigelsen fra Statens vegvesen trukket, sier Bjørnsen.

– Men det er ingen tvil om at vi har et stort problem med både Røykenveien og Slemmestadveien. Det kan hende vi må vurdere å sette flere utbygginger på vent, for det er et helhetlig bilde som er viktig å ha med seg, innrømmer Høyre-politikeren.