Vi tror på Norge – Lene Conradis landsmøteinnlegg 2019

Viktigere enn at vi tror på Norge, er det at kommende generasjoner har troen på og tillit til vårt demokrati, og selv ønsker å medvirke til å utvikle landet vårt.

Landsmøte – Vi tror på Norge!

Det holder ikke at en regjering har flertall i stortinget, politikken må også ha flertall i folket! Først da har vi et ekte demokrati.

I lys av de alvorlige strømningene vi ser i verden rundt oss, med gryende opprør, fake news og manglende tillitt til politikere, samt synkende valgdeltakelse og færre medlemmer i de politiske partiene, er det god grunn til å sette demokratiforvitring på dagsorden, også i landet som ranker som nummer 1 på world democracy index.

Det er derfor bra at Regjeringen har satt ned et utvalg som skal se på valgloven – men vi trenger en bredere tilnærming – en demokratiutredning som analyserer trusselbildet og kartlegger mulighetene for å snu den negative trenden.

Vi må også gjøre vårt lokalt. I nye Asker bruker vi kommunereformen som en anledning til å jobbe frem nye arenaer for innbyggermedvirkning. Nye nærdemokratiske ordninger, bredt sammensatte innbyggerpanel og innbyggertorg i tettstedene skal gi forsterket grad av nærhet og mulighet til å påvirke lokalt.

Ungdom over hele verden er bekymret for fremtiden, men engasjerte og utålmodige. De opplever at politikken utformes, debatteres og gjennomføres på arenaer de ikke selv har noe forhold til. Nå streiker ungdommen! Vi må ta dem på alvor og få dem på lag!

Derfor har Asker som mål å bli beste kommune på ungdomsmedvirkning og lokaldemokrati!

Det er en god investering i fremtiden å innta en føre var holdning og sette inn tiltak i tide. Vi tror på Norge, og i regjering har vi mulighet til prioritere det viktigste først, å videreføre Norge som et levende demokrati!