Først kunnskap – så beslutning om Buskerudbyen

Drammen Høyre står samlet bak en kunnskapsbasert tilnærming til fremtidens transport- og byutvikling i Buskerudbyen.

Drammen mottar i dag 75 millioner kroner i belønningsmidler til buss. Disse midlene er helt nødvendige for å opprettholde dagens busstilbud, mener gruppeleder Kristin Surlien og kommunestyrerepresentant Frode Falk.

I kommunestyremøtet 23. september vedtok Drammen kommune å starte en bred utredning av fire ulike alternativer for fremtidig transport og byutvikling. For Høyre handler dette ikke om å si ja eller nei til bompenger – men om å sikre at beslutninger tas på et solid faktagrunnlag.

– Dette handler ikke om bom – ja eller nei. Dette handler om informasjon – ja eller nei. Først informasjon, så beslutning, sier gruppeleder Kristin Moe Surlien (H).

Hva handler saken om?

  1. Belønningsavtale – dagens ordning, med begrensede midler og kort tidshorisont.
  2. Ingen avtale – ingen statlige midler, noe som kan gi kutt i busstilbudet og mer kø.
  3. Bypakke uten bompenger – gir noe mer forutsigbarhet, men fortsatt begrenset økonomi.
  4. Bypakke med bompenger – gir størst handlingsrom for investeringer, men er politisk krevende.

Staten har gjort det klart at uten å utrede et alternativ med brukerfinansiering (bompenger), får vi ikke forhandle om en byvekstavtale – en avtale som er avgjørende for å sikre statlige midler til kollektivtilbudet.

Realitetene vi må forholde oss til

Drammen mottar i dag 75 millioner kroner i belønningsmidler til buss. Disse midlene er helt nødvendige for å opprettholde dagens busstilbud. Uten en ny avtale risikerer kommunen kutt i kollektivtilbudet, færre avganger og høyere priser.

– De aller fleste jeg kjenner, inklusive meg selv, ønsker ikke bomring i og rundt Drammen. Men vi må forholde oss til realitetene: Uten å utrede bom-alternativet, kommer vi ikke engang til forhandlingsbordet, sier Frode Falk, kommunestyrerepresentant for Høyre.

Han understreker:
– Det kommunestyret nå har vedtatt, er ikke å si ja til bompenger, men å utrede fire alternativer. For oss i Høyre handler dette om å ha best mulig faktagrunnlag før vi tar en beslutning.

Kristin Surlien og Frode Falk vil jobbe for at prosessen blir åpen og kunnskapsbasert, med fokus på hva som er best for innbyggerne i Drammen og hele Buskerudbyen.

En ansvarlig tilnærming

Høyre mener det er uansvarlig å ta beslutninger som påvirker hele Drammen uten å ha kunnskapen på bordet først. Som Surlien sa i debatten:
– Vi kan ikke ta ansvarlige beslutninger i blinde. En grundig utredning vil forhåpentligvis gi oss de svarene vi trenger for å gjøre det som er riktig for våre innbyggere.

Veien videre

Utredningen skal være ferdig i løpet av 2026 og sendes på høring før endelig konseptvalg i 2027. Høyre vil jobbe for at prosessen blir åpen og kunnskapsbasert, med fokus på hva som er best for innbyggerne i Drammen og hele Buskerudbyen.

Fakta om Buskerudbyen

  • Regionalt samarbeid: Buskerudbyen er et samarbeid mellom kommuner, fylkeskommunen og statlige aktører for å løse felles utfordringer innen transport, miljø og arealutvikling.
  • Mål: Å utvikle bærekraftige og attraktive byer og tettsteder hvor det er godt å bo, jobbe og reise – både for folk og næringsliv.
  • Bakgrunn: Tidligere forsøk på bypakker, inkludert Buskerudbypakke 2 med bompenger, har falt. Nå utredes nye konsepter for fremtidig utvikling.
  • Utfordringer: Regionen sliter med treg bolig- og næringsutvikling, dårlig kollektivtilbud, rushtidsproblemer og manglende finansiering.
  • Veien videre: Fire konsepter for fremtidig utvikling skal utredes – fra ingen avtale til bypakke med bompenger – for å sikre kunnskapsbaserte beslutninger.
Buskerudbyen er også et av temaene som Andreas Muri og Kristin Surlien snakker om i denne episoden av Drammen Høyres podkast.