Først kunnskap – så beslutning om Buskerudbyen
Drammen Høyre står samlet bak en kunnskapsbasert tilnærming til fremtidens transport- og byutvikling i Buskerudbyen.

I kommunestyremøtet 23. september vedtok Drammen kommune å starte en bred utredning av fire ulike alternativer for fremtidig transport og byutvikling. For Høyre handler dette ikke om å si ja eller nei til bompenger – men om å sikre at beslutninger tas på et solid faktagrunnlag.
– Dette handler ikke om bom – ja eller nei. Dette handler om informasjon – ja eller nei. Først informasjon, så beslutning, sier gruppeleder Kristin Moe Surlien (H).
Hva handler saken om?
- Belønningsavtale – dagens ordning, med begrensede midler og kort tidshorisont.
- Ingen avtale – ingen statlige midler, noe som kan gi kutt i busstilbudet og mer kø.
- Bypakke uten bompenger – gir noe mer forutsigbarhet, men fortsatt begrenset økonomi.
- Bypakke med bompenger – gir størst handlingsrom for investeringer, men er politisk krevende.
Staten har gjort det klart at uten å utrede et alternativ med brukerfinansiering (bompenger), får vi ikke forhandle om en byvekstavtale – en avtale som er avgjørende for å sikre statlige midler til kollektivtilbudet.
Realitetene vi må forholde oss til
Drammen mottar i dag 75 millioner kroner i belønningsmidler til buss. Disse midlene er helt nødvendige for å opprettholde dagens busstilbud. Uten en ny avtale risikerer kommunen kutt i kollektivtilbudet, færre avganger og høyere priser.
– De aller fleste jeg kjenner, inklusive meg selv, ønsker ikke bomring i og rundt Drammen. Men vi må forholde oss til realitetene: Uten å utrede bom-alternativet, kommer vi ikke engang til forhandlingsbordet, sier Frode Falk, kommunestyrerepresentant for Høyre.
Han understreker:
– Det kommunestyret nå har vedtatt, er ikke å si ja til bompenger, men å utrede fire alternativer. For oss i Høyre handler dette om å ha best mulig faktagrunnlag før vi tar en beslutning.

En ansvarlig tilnærming
Høyre mener det er uansvarlig å ta beslutninger som påvirker hele Drammen uten å ha kunnskapen på bordet først. Som Surlien sa i debatten:
– Vi kan ikke ta ansvarlige beslutninger i blinde. En grundig utredning vil forhåpentligvis gi oss de svarene vi trenger for å gjøre det som er riktig for våre innbyggere.
Veien videre
Utredningen skal være ferdig i løpet av 2026 og sendes på høring før endelig konseptvalg i 2027. Høyre vil jobbe for at prosessen blir åpen og kunnskapsbasert, med fokus på hva som er best for innbyggerne i Drammen og hele Buskerudbyen.
Fakta om Buskerudbyen
- Regionalt samarbeid: Buskerudbyen er et samarbeid mellom kommuner, fylkeskommunen og statlige aktører for å løse felles utfordringer innen transport, miljø og arealutvikling.
- Mål: Å utvikle bærekraftige og attraktive byer og tettsteder hvor det er godt å bo, jobbe og reise – både for folk og næringsliv.
- Bakgrunn: Tidligere forsøk på bypakker, inkludert Buskerudbypakke 2 med bompenger, har falt. Nå utredes nye konsepter for fremtidig utvikling.
- Utfordringer: Regionen sliter med treg bolig- og næringsutvikling, dårlig kollektivtilbud, rushtidsproblemer og manglende finansiering.
- Veien videre: Fire konsepter for fremtidig utvikling skal utredes – fra ingen avtale til bypakke med bompenger – for å sikre kunnskapsbaserte beslutninger.