Miljøvern for fremtiden

Samme dag som jordens dag feires over hele verden til støtte for miljøvern, publiserte Drammens Tidende en artikkel om vår egen forsøpling av byen vår. For mens snøen smelter, været blir varmere, og flere av oss begynner å gå turer langs vannet og i skogen, kommer forsøplingen gjennom en lang vinter fram i dagens lys.

For en som er født og oppvokst i Drammen, som gjennom hele skoleløpet har blitt fortalt at kildesortering er viktig, og for en som prøver å redusere egne miljøutslipp, vitner forsøplingen om en massiv ansvarsfraskrivelse.

Det er ingen tvil om at klimaendringene er reelle og farlige, og at de representerer utfordringer for vårt samfunnssystem og vår økonomi. For selv om de politiske partiene har ulike løsninger på hvordan vi skal redusere utslipp i fremtiden, er de fleste av oss enige om at forsøpling i gatene våre er ikke noe vi ønsker.

Heldigvis har mange fått øynene opp for hva forsøpling gjør med kloden vår. Plast i havet har blitt satt på dagsorden, og reduksjon av matsvinn er i fokus. På Høyres landsmøte ble det vedtatt masse god politikk under en resolusjon kalt Grønn omstilling, der tiltak for å blant annet redusere utslipp, sikre naturmangfold, reduksjon av plast i havet og næringsliv ble satt på agendaen.

For å nevne noe ble det blant annet vedtatt at all plastemballasje på markedet i 2030 skal være resirkulerbar i tråd med EUs plaststrategi, der all unødvendig plastemballasje og bruk av plast må reduseres. Videre ble det vedtatt at det skal startes opp et nytt bistandsprogram for å hindre marin forsøpling og sikre bedre avfallshåndtering globalt.

Det er heller ikke bare de politiske partiene som løfter miljøsaken. Senest i forrige uke annonserte Kiwi at de skal at de skal arbeide for å fjerne 200 tonn plastemballasje i frukt- og grønt avdelingen, og at det snart kommer papirposer i butikk. Dokumentarserien til NRK ”Planet plast” reiser problemstillinger knyttet til forsøpling i havet, og peker på enkle tiltak som innbyggerne kan dra nytte av i å redusere eget plastforbruk.

Ting ser med andre ord ganske lovende ut. La oss derfor sammen bli enda flinkere til å kaste søppelet vårt der det skal kastes, slik at alle får en hyggelig opplevelse når de går på tur.