Det har vært en positiv valgkamp så langt for Enebakk Høyre

Leserinnlegg av ordførerkandidat Tonje Anderson Olsen

Det er god stemning på stands med kandidater fra Enebakk Høyre

Takk fra oss i Høyre til alle som har tatt oss godt imot på stands og husbesøk så langt i valgkampen! Det er mange som gir oss gode tilbakemeldinger på vår politikk og på våre dyktige folkevalgte.

Enebakk Høyre har jobbet hardt for at Enebakk skal bli en mer «Ja-kommune» i inneværende periode. Vi er på god vei! I tillegg er denne perioden brukt på å få kontroll over økonomien og betale ned på lån. Det har vist seg å være et lurt grep, da økte renter vil bli en utfordring for mange kommuner fremover. Vekst og trygg styring er viktig for Enebakk Høyres folkevalgte. Vi skal fortsette å jobbe for å gjøre Enebakk til en mer attraktiv kommune å vokse opp i, å bo i, å jobbe i, å bli eldre i, å, drive næringsliv i og ikke minst drive aktiviteter og frivillig arbeid i.

Etter år med planer begynner mange ting å komme på plass. Vi har god kapasitet i barnehager og skoler. Det skjer mye positivt innenfor næringsutvikling og vi ligger godt over landsgjennomsnittet på sykehjemsplasser for personer over 80 år. Psykiskhelse har vært et viktig satsningsområde, særlig for unge.

De kommende årene vil vi legge vekt på utvikling av sentrumsområdene i våre tre tettsteder.

Vi vil at kommunen skal samarbeide med utviklere i prosjektet med den nye sentrumsutviklingen på Flateby, som nå endelig kommer. Der kan vi få til gode seniorboliger, omsorgsleiligheter og base for hjemmesykepleien. Vi ønsker å samarbeide med nabokommuner om et godt demenstilbud for unge med demens, og vi vil utvide med nye nødvendige sykehjemsplasser.

7 gode grunner til å stemme Høyre i Enebakk

1. Vi er din garantist mot eiendomsskatt på bolig

Høyre vil ikke innføre eiendomsskatt i Enebakk. Med økende priser og stigende renter, forventes det at mange vil få trangere privatøkonomi i tiden fremover. Kommunene rundt oss har innført eller planlegger å innføre denne dobbeltbeskatningen på folk boliger. Skatten er urettferdig og tar ikke hensyn til betalingsevne. Den rammer særlig eldre og småbarnsfamilier i etableringsfasen.

2. En skole der alle kan lykkes

Det er fremdeles for mange som går ut av skolen uten å kunne lese, skrive og regne skikkelig. Det er ulike årsaker til det. Skolene jobber nå på tvers med lesing i alle fag og mer praktiske fag. Sammen med hjemmene skal skolene legge til rette for at alle kan lykkes. Nok pedagogisk personale i både barnehagene og skolene blir et viktig satsningsområde for oss fremover.

3. Du skal ha det trygt og godt når du blir eldre i Enebakk

I 2050 vil Enebakk ha dobbelt så mange eldre innbyggere som i dag. Høyre vil at Enebakk skal bli et mer aldersvennlig samfunn. Sammen må vi legge til rette for en mer sosial og aktiv alderdom. Eldre som trenger pleie skal møte en helsetjeneste som gir dem et godt tilbud og medbestemmelse.

4. Et boligmarked for alle

I Enebakk har vi nesten de laveste boligprisene i Akershus. Allikevel ser vi at eldre som vil bytte ut en enebolig og unge som vil inn på boligmarkedet, sliter med å oppnå boligdrømmen. Enebakk Høyre vil sørge for mer variert boligbygging og ta i bruk boligsosiale modeller i samarbeid med utbyggere. Vi ønsker også å se på nye boligformer som f.eks. mikrohus med felles kjøkkenhager,

5. Hjelp når du trenger det

Ventetiden på psykisk helsehjelp er fremdeles for lang. Du skal få hjelp når du trenger det, før små problemer vokser seg store. Enebakk har mange fantastiske ansatte som arbeider i skolehelsetjenesten og innenfor psykiskhelsearbeid. Vi ønsker å gjøre tilbudene enda mer tilgjengelig, bl.a. gjennom økt tilstedeværelse fysisk og digitalt. Videre er det viktig at de som sliter med rus får hjelp.

6. Ta vare på naturen

Alle gode krefter må tas i bruk for å beholde god kvalitet på drikkevann, badevann og grøntarealene våre. Vi må spille på lag med staten, fylket, næringslivet, frivilligheten og nabokommunene våre. Høyre vil jobbe for en bedre plan for avrenning fra jordbruket og lekkasjer fra vann og avløp. Vi vil være med å bidra til at både Oslofjorden og Mosa vassdraget får bedre vannkvalitet.

7. Vi er på lag med de som skaper arbeidsplasser

I inneværende periode har vi fått et bedre samarbeid med vårt lokale næringsliv. Høyre vil gjøre det mer attraktivt å skape arbeidsplasser i Enebakk. Vi heier på og er på lag med alle som vil skape jobber og verdier i kommunen. Høyre vil legge til rette for flere næringsarealer.

Jeg oppfordrer alle til å bruke stemmeretten sin. Da er du med på å gi kurs for Enebakks videre utvikling. Enebakk Høyre har dyktige kandidater fra alle steder i Enebakk. De vil lytte til innspill og stå på for våre innbyggere.

Vil du lese mer om vårt program kan du finne det på vår hjemmeside: https://hoyre.no/enebakk/

Tonje Anderson Olsen

Ordførerkandidat, Høyre