Syv gode grunner til å stemme Høyre i Enebakk

Her har du syv gode grunner til å stemme Høyre i Enebakk.

Utsikt mot Igna i Kirkebygda

1. En skole der alle kan lykkes

Det er for mange som går ut av skolen uten å kunne lese, skrive og regne skikkelig. Flere elever skal trives og oppleve mestring, gjerne via mer praktisk arbeid. Lærere skal ha trygge og gode arbeidsforhold, de skal ha tid til å være lærere og flere skal få etterutdanning. Vi ønsker at alle elever skal se tilbake på skole- og oppvekstårene i Enebakk som viktige og gode år.

2. Du skal ha det trygt og godt når du blir eldre

Enebakk skal bli mer aldersvennlig. Vi skal legge bedre til rette for en mer sosial og aktiv alderdom ved å skape gode møteplasser og redusere digitalt utenforskap. Eldre som trenger pleie skal møte et godt tilbud og medbestemmelse. Det skal legges godt til rette for å bo hjemme, men også være tilstrekkelig tilbud om sykehjem- og omsorgsplasser. Vi ønsker å se på muligheter for samarbeid med våre nabokommuner om et bedre tilbud til unge med demens.

3. Et boligmarked for alle

Vi vil sørge for mer variert boligbygging for unge i etableringsfasen og voksne som ønsker å bytte ut en enebolig med noe mer lettvint. Vi skal ta i bruk ulike boligsosiale modeller i samarbeid med utbyggere.

4. Psykisk helse er et viktig satsningsområde, særlig for unge

Vi ønsker å gjøre tilbudene enda mer tilgjengelig og hjelp når det trengs. Rask og riktig hjelp er avgjørende. Vi vil ha flere lavterskeltilbud, mer oppsøkende hjelp og flere helsearbeidere innenfor psykisk helse- og rusarbeid. Sammen med Follo-kommunene vil vi forsøke en lokal rusreform hvor vi går fra straffereaksjoner til helsehjelp og oppfølging.

5. Ta vare på naturen

Vi vil gjøre det pent i sentrumsområdene. Det er behov for gode møteplasser og grønne lunger. Beholde god kvalitet på drikkevann og badevann. En plan for avrenning fra jordbruket og lekkasjer fra vann og avløp. Vi vil være med å bidra til at Oslofjorden reddes og at naturen i Østmarka bevares samtidig som det skal legges til rette for friluftsliv og idrett.

6. Vi er på lag med de som skaper arbeidsplasser

Vi vil gjøre det mer attraktivt å skape arbeidsplasser i Enebakk. Vi heier på alle som vil skape jobber i kommunen. Vi vil prioritere arbeidet med å utvikle næringsarealene til noe mer enn lagervirksomheter.

7. Vi er din garantist mot eiendomsskatt på bolig

Mange kommuner rundt oss har allerede innført eiendomsskatt, eller arbeider for å innføre denne dobbeltbeskatningen av folks boliger. Enebakk Høyre er helt klare på at en slik skatt ikke skal innføres. Skatten er urettferdig og tar ikke hensyn til betalingsevne. Den rammer særlig eldre som sitter med større boliger og småbarnsfamilier som er i etableringsfasen.