Handling ønskes!

Vi avsluttet 2021 med å foreslå en rekke nye tiltak i handlingsplanen.
Spennende nye tiltak, og noen gamle som var foreslått tatt bort av administrasjonen.

14. desember 2021 gikk fjorårets siste kommunestyremøtet av stabelen, og en av sakene på sakskartet var behandlingen av økonomi og handlingsplanen for kommende periode.

Budsjettet var og er trangt, både for inneværende år og den kommende 4-årsperioden. Derfor valgte Evenes Høyre å støtte rådmannens gode forslag til budsjett som var stramt, men likevel godt for videre drift av lovpålagte tjenester. Kun svært begrensede endringer ble foreslått, innenfor kommunens trange ramme.

I handlingsplanen derimot hadde vi mange forslag. Det er grunn til å takke for gode innspill i prosessen frem mot desembermøtet, og det glade engasjement for utviklingen i kommunen vår.

Vi landet på «en grønn tråd» gjennom vårt forslag, mikset med solid fremtidstro og fokus på barn og unge i kommunen.

Her kan du lese Evenes Høyres forslag:

Høyres forslag til budsjett og handlingsplan:, foreslått av Sisilja Viksund, Høyre
Budsjett
Rådmannens forslag til budsjett med følgende endringer:
Nytt punkt 7: Læremidler til fagfornyelsen ønskes prioritert. Ubrukte midler til datautstyr i 2021 (125000) overføres til innkjøp av nye læreværk (31-01)
Nytt punkt 8: Medlemsavgift i Hold Norge Rent på 6125 kr dekkes av nedtrekk av samme sum i punkt 22-01 (Digitalt EvenesNytt).

Handlingsplan
Kapittel 10 – Politikk, kontroll og styring:
Nytt punkt 5: Implementere FN’s bærekraftsmål i kommunens overordnede planer, samt i utøvelsen av kommunalt arbeid.
Kapittel 20 – Næringsutvikling S. 29 avsnitt 3, punkt d)
Erstatte «inn og utgående» med «rute og»
(i tillegg ønskes redaksjonell endring av skrivefeil i samme punkt «arbeidet» og «med må om» rettes til «for».)
Kapittel 21 – Administrasjon og fellesutgifter
Allerede vedtatt punkt ønskes fortsatt værende i kommunens handlingsplan:
Punkt 6: Evenes Kommune tilstreber å tilby lærlingeplass og/eller praksisplass innen alle fagområder.
Kapittel 22 – Kultur – Barne og Ungdomstiltak
Allerede vedtatt punkt ønskes fortsatt værende i kommunens handlingsplan:
Punkt 8: Skape en arena der alle unge kan høres, ikke bare de som sitter i ungdomsråd og elevråd.
Punkt 9: Tilrettelegging og arrangering av datatreff, LAN og muligheter for e-sport.
Punkt 10: Gjennomføre dialog og innspillsmøte mellom Forsvaret og barn og unge i 2022.
Kapittel 31 – Fellesutgifter opplæring og oppvekst
Allerede vedtatt punkt ønskes fortsatt værende i kommunens handlingsplan (flyttes fra kultur, barne og ungdomstiltak):
Punkt 5: Evenes Skole oppretter samarbeid med Narviksenteret og tar i bruk kommende kulturminneplan aktivt i undervisningen.
Kapittel 60 – Samfunn og teknikk
Punkt 10: Avsette deler av regulert boligområde mellom Åsenveien og Sporet til minihusbebyggelse. Private utbyggere inviteres til mulighetskonferanse.
Punkt 11: Evenes Kommune inngår støttemedlemskap i Hold Norge Rent.
Punkt 12: Delta i holdningskampanjen «Tur med Retur» gjennom samarbeid med HRS, Hold Norge Rent og Tine. Finansiering av skilt til de mest populære turmålene søkes gjennom støtte og tilskuddsordninger.
Punkt 13: Evenes Kommune deltar, og oppfordrer alle innbyggere til å delta, på den årlige nasjonale strandryddedagen.
Punkt 14: Jobbe aktivt med å øke bolysten, herunder invitere til holdningskampanjen «Skjønne Evenes forskjønnes!» Kommune søker samarbeid med relevante aktører, som leverandører av maling.
Punkt 15: Utvikle kommunens statlig sikrede friluftsområde (Evenesvika), i samarbeid med staten, fylkeskommunen, friluftsrådet m.fl.
Punkt 16: Det skal gis positivt svar på søknader om å endre formål fra fritidsbolig til bolighus, der huset tidligere har vært registrert som bolighus, eller der fritidsbolig tilfredsstiller tekniske krav i plan og bygningsloven.

Vi jobber på!

Utfallet av saksbehandlingen ble dessverre at vi ble nedstemt på alle punkter, og kun Høyres 2 stemmer ble stående for våre forslag.

Vi gir oss ikke av den grunn, og vil fremme Evenes Høyres ønsker om grønt fokus og nytenking på de arenaene vi har muligheten til det.