Bedriftsbesøk hos Norwegian Shores med Henrik Asheim

Stillehavsøsters og andre delikatesser fra Tenvik

Niels Aall-Lyche, daglig leder i Norwegian Shores AS og Henrik Asheim, Høyre Foto: Færder Høyre

Henrik Asheim og en rekke folk fra Færder Høyre var på besøk hos Norwegian Shores mandag 😄
Vi fikk en flott orientering fra daglig leder Niels Aall-Lyche om den lange prosessen fra å samle inn stillehavsøstersene til det ferdige produktet. 80-90 000 stillehavsøsters ligger i prosess i hele fire uker! Det norske markedet er ganske begrenset men på oppadgående. Frankrike derimot, og ikke minst Østen er potensielle store markeder. Henrik Asheim fikk god orientering om det praktiske livet omkring oppstart av pionerbedrifter og byråkratiske hindringer for effektiv drift.

Fra Færder Høyre var disse med: Jan Helge Fosse, Elisabeth Daae, Torbjørn Fevang, Tom Mello og Roar Jonstang, her med Henrik Asheim og Niels Aall-Lyche Foto: Færder Høyre

Norwegian Shores AS er en bedrift som ligger ved fergeleiet på Tenvik. De leverer vill sjømat, som bl.a stillehavsøsters, hummer, brunkrabbe og sjøkreps, delikatesser til restauranter og butikker. Stillehavsøsters plukket i nærområdet blir samlet inn og bearbeidet. Det er en fordel for de som bader i sjøen siden det blir mindre skarpe stillehavsøsters å tråkke på.

80-90 000 stillehavsøsters ligger i prosess i hele fire uker! Foto: Færder Høyre

Bedriften startet opp i 2017 og leverer skalldyr fra nord- og sørkysten av Norge. Arter som vokser vilt, i sitt eget tempo i det rene og kalde vannet i Nordsjøen. De jobber daglig med hardtarbeidende fiskere, dykkere og høstere for å levere førsteklasses kvalitet.
I tillegg til Tenvik har de også avdeling i Leirfjord på Helgelandskysten, og ser stadig på nye områder langs kysten for høsting av stillehavsøsters.

Mye å lære om stillehavsøsters Foto: Færder Høyre

Her har sjøkrepsen fått hotell Foto: Færder Høyre

Du kan også lese om besøket i Øyene: