Blir det noen utvikling på Teie?
Det gjelder å finne den gylne middelvei. Ellers blir det ingen utvikling på Teie
Flere reguleringsplaner er igangsatt i Teie sentrum, men det kan bli bråstopp hvis det politiske flertallet går for å lage en overordnet plan for bebyggelsesstruktur.
I en så sentral og viktig stedsutvikling så er det helt naturlig at det finnes mange meninger om hva som bør bygges. Det politiske flertallet og grunneierne må enes om en løsning som ivaretar både god stedsutvikling og økonomisk forsvarlighet. For å få til noe så må utbyggerne akseptere noen føringer fra det offentlige, og kommunen må ha forståelse at utbyggerne trenger forutsigbare rammer som begrenser risiko for tap. Her gjelder det å finne den gylne middelvei. Ellers blir det ingen utvikling på Teie.
Det virker som de aller fleste ønsker et livlig handelssenter rundt Teie torv med flere caféer og andre servicetilbud. Hva er så årsaken til at vi ikke kommer i gang? Gateløpene er hovedutfordringen. Simuleringer er foretatt for å finne ut hvordan trafikken blir med ny fastlandsforbindelse, og trafikken på Smidsrødveien blir uansett for stor for en flerbruksgate/«shared space» uten skille mellom kjøretøy og myke trafikanter. Teglverksveien og Ørsnesalleen vil være godt egnet som flerbruksgater.
Så langt er det ikke oppnådd enighet om gatebredder. Bredere gater enn dagens løp vil bety mindre arealer for utbygging. Trafikktellingene viser at nåværende gateløp og bredder vil være tilstrekkelig også i fremtiden. Bevaring av smågatene er også ønskelig ut fra et kulturhistorisk perspektiv.
Noen vil stenge Ørsnesalléen eller ha enveiskjøring ved torvet, mens de som driver butikker på Teie sier at det er viktig for folk å ha god fremkommelighet og parkering nær butikkene. Vi som vil ha liv og røre på torvet bør lytte til disse. Færder Høyre mener at det burde være helt greit med saktegående trafikk ig atene rundt torvet, og vi ønsker ingen stengte gater. Med penger fra Bypakka vil det bli flott utforming av gatene og torvet med tilrettelegging for myke trafikanter.
Vel, det er vel egentlig bilene og ikke gatene som er utfordringen. Mange vil gjerne kjøre helt frem dit vi skal og samtidig vil vi helst ikke ha trafikk eller se mange biler der vi oppholder oss. En kombinasjon som ikke er forenlig, men mye kan løses dersom vi får bygget en parkeringskjeller. Da kan vi ha biler under torvet med kort vei å gå til butikkene, og samtidig kan vi lage en flott torvplass. Torvet er stort nok til både arrangementer, rekreasjon og lek i naturgrønne omgivelser.
Beregninger viser at det blir vanskelig å få lønnsomhet i en parkeringskjeller, men det er klart at god parkering er bra for handelen, og god handel gir mulighet for økt husleie for grunneierne. Hvis også kommunen bidrar så kan dette realiseres, men er det en kommunal oppgave å lage parkeringsplasser for at folk skal få handlet og gått på café? Ja, god samfunnsutvikling er viktig for fellesskapet. Her kan det ligge til rette for et spleiselag. Høyre tror på det!
Nå foreslås det å lage en overordnet prinsipplan med bl.a. bebyggelsesstruktur. Jeg kan ikke se at dette skiller seg mye fra en områdeplan, og da er det stor risiko for at mye tid og penger brukes uten å oppnå enighet denne gangen heller. Høyre går derfor imot å lage en helhetlig prinsipplan. La oss konsentrere oss om det som er helt nødvendig å avklare for å komme i gang med detaljreguleringer, nemlig gatebredder. Andre nødvendige føringer er allerede lagt i tidligere vedtak og Høyre mener det blir raskere fremdrift dersom vi kun behandler gateløpene i prinsipplanen.
Det skal selvsagt tas stilling til arealutnyttelse, høyder, arkitektur, forretningslokaler, grøntområder, lek, parkering og mye annet. Men alt dette kan tas i de ulike detaljreguleringene. Kommuneadministrasjonen og vi politikere vil uansett se på sammenhenger mellom prosjektene, selv om de behandles hver for seg. Det er kun gateløpene som må avklares før hvert enkelt område kan utvikles. Derfor ønsker Høyre at en prinsipplan bare skal omfatte det. Saken behandles i hovedutvalg for kommunalteknikk 18. mai.
Nå er det ønske og vilje til å få til noe. Dette må vi ta vare på og sørge for at Teie sentrum blir et flott sted å være!