Bypakke Tønsberg-regionen

Fastlandsforbindelse med to-felt vil ikke være tilstrekkelig for å betjene antatt trafikk i fremtiden

Fastlandsforbindelsen, Bypakke Tønsberg-regionen

Overordnet styringsgruppe for Bypakke Tønsberg-regionen fikk i går presentert en analyse med mulige kostnadsreduksjoner.
Analysen er utarbeidet av et konsulentselskap. Rapporten viser at det kan reduseres fra to til en rundkjøring på Kolberg og det kan spares mye på å droppe tunnel på Smørberg. Det siste må ses opp mot bevaring av matjord.

Det mest oppsiktsvekkende er imidlertid at rapporten konkluderer med at fastlandsforbindelse med to-felt ikke vil være tilstrekkelig for å betjene antatt trafikk i fremtiden. Den politiske diskusjonen vil nå bli om veien skal dimensjoneres ut fra en ambisjon om nullvekst i biltrafikk, eller om vi skal ta utgangspunkt i fremskrivning av trafikk basert på faktisk utvikling frem til nå.

For veldig mange er friheten det gir å kjøre egen bil svært viktig. Vi må jo også kunne se på bruk av bil i et noe annet lys, nå som det raskt går i retning av nullutslipp. Det er på den annen side et spørsmål om vi kommer innenfor akseptable kostnadsrammer med 4-felt.

Prosjektgruppa skal nå vurdere funnene i rapporten og gi sin anbefaling i januar. Så blir det politisk behandling i februar. Her er det duket for spennende diskusjoner i det politiske miljøet.