De eldre – En skjult reserve i vårt samfunn

Øystein Kristiansen
Øystein Kristiansen – listekandidat for Færder Høyre 2023

Som innbygger i Færder kommune har jeg lenge sett med glede på all den tid og energi som blir lagt ned i å tilby fritidsaktiviteter og tilbud til barn og unge. Nylig har vi imidlertid opplevd en økning i tagging og hærverk, som bør sette søkelys på viktigheten av nettopp fritidstilbudet vi har og hva vi mangler. Kan vi klare å sette dette sammen med den store og lite benyttede ressursen vi har i de eldre?

Mange eldre har en imponerende evne til å bidra, både gjennom frivillig arbeid og ved å holde seg aktive i arbeidslivet lenge. Etter hvert som de trer ut av arbeidslivet, rapporterer flere om en enda mer hektisk tilværelse. Samtidig ser vi dessverre også mye ensomhet blant eldre, og mange opplever å føle seg uten noe meningsfylt å gjøre når deres sosiale nettverk gradvis blir mindre. Jeg er overbevist om at de eldre har mye å tilføre samfunnet, og barn og ungdom vil nyte godt av gode forbilder, tålmodighet og samtaler med noen som har opplevd og navigert gjennom livets utfordringer før.

Færder Høyres program har alltid tatt sikte på å fremme vekst og trivsel i kommunen vår. En sentral del av dette bør være å investere i fritidstilbud for barn og unge. Idrettsklubber, kulturforeninger og ungdomssentre spiller en vesentlig rolle i å gi ungdommene våre meningsfylte og positive fritidsaktiviteter. Ved å opprettholde og styrke disse tilbudene, gir vi dem muligheten til å utfolde seg kreativt, utvikle vennskap og tilegne seg verdifulle ferdigheter. Likeså fullt som de eldre kan være en ressurs for de unge, bidrar de yngre til glede og energi hos de eldre. Jeg tror at det her kan være gode synergier å kunne dra nytte av.

Vi må anerkjenne de godt voksne sitt potensiale og involverer dem aktivt i vårt lokalsamfunn.La oss neste gang vi snakker politisk om et prosjekt ha med oss i tankene at dette er to grupper i forskjellig ende av aldersskalaen, men som garantert vil dra nytte av hverandre.Dette tror jeg vil skape unike læringsmuligheter på tvers av generasjoner, fremme sosialt samhold og gi eldre en følelse av formål og relevans. Jeg mener at vi som lokalsamfunn må se med nye øyne på hvordan vi kan utnytte disse ressursene.

La oss fortsette å gi våre barn og unge muligheten til å vokse og utvikle seg, samtidig som vi sørger for at de eldre kan dele av sin livserfaring og ekspertise. Ungdommen trenger noe å gjøre også etter skoletid. Færder kommune har mange gode muligheter for dette i dag, men jeg tror også at vi alltid kan bli bedre ved å utnytte de skjulte ressursene vi har. Slik at vi også fremover kan ha en Færder-kommune som er et trygt og trivelig sted å leve for alle.

Øystein Kristiansen

Listekandidat for Færder Høyre