Du store alpakka, tar det ikke slutt?

På grunn av lang saksbehandlingstid i byggesaksavdelingen stopper prosjekter opp, aktivitet bremses og arbeidsplasser forsvinner

På våren 2019 sendte 77 firmaer i byggenæringen en bekymringsmelding på grunn av lang saksbehandlingstid på byggesaker i Færder kommune. Dette fulgte næringen opp med en demonstrasjon i forkant av kommunestyremøtet i Færder 9.mai.

Daværende ordfører Roar Jonstang uttalte etter demonstrasjonen: «Vi går på oppgaven med å bli bedre, og er enige om at det trengs mer kunnskap på begge sider for å unngå forsinkelser fordi noe kan være ufullstendig».

Foto: Asbjørn Olav Lien – Tb            Demonstrasjon foran kommunehuset våren 2019

Boligprodusentenes forbund sin talsmann Per Jæger oppsummerte: «Nå skal vi finne løsninger, og vi har sagt hva vi mener er viktig. I juni skal vi blant annet se på hvordan vi kan bli enige med kommunen om en felles forståelse for lover og regler og praksis i bransjen».

Nå, tre år senere, er saksbehandlingstiden for byggesaker fortsatt lang, og medieoppslagene er like hyppige. Ukentlig er det oppslag rundt byggesaker i Færder kommune. Du store alpakka, tar det ikke slutt?

Hvorfor det er blitt slik er det nok mange meninger om, men det har dessverre ikke blitt bedre.

Høyre har i tillegg til en rekke andre pekt på utfordringene i byggesaksavdelingen etter våren 2019:

• I mai 2021 sendte partiene Høyre, Frp og Venstre et brev til kommunens administrasjon hvor vi uttrykte vår bekymring rundt forholdene rundt byggesak
  • Dette ble fulgt opp av henvendelser fra store aktører i byggenæringen, hvor de også uttrykte bekymring med dagens situasjon
  • Boligprodusentenes forbund sentralt tok også direkte kontakt med Færder kommunes administrasjon etter påtrykk fra sine lokale medlemsbedrifter
  • I oktober i fjor stilte Høyre spørsmål i formannskapsmøte til ordfører rundt utfordringer i byggesaksavdelingen
  • 10. november i fjor fremmet Høyre et representantforslag i tråd med brevet vi sendte i mai måned
  • Deler av næringen har kommet med forslag om å ha en koordinator som kan fungere som et mellomledd mellom byggesaksavdelingen i Færder kommune og tiltakshavere innen byggenæringen
  • Det har også blitt stilt spørsmål om hvorfor ikke man bruker ekstern hjelp for å ta unna deler av den store bunken med byggesaker
  • På grunn av lang saksbehandlingstid har firma som venter på svar fra Færder kommune blitt nødt til si opp avtaler og oppdrag
  • Kontrollutvalget i Færder kommune har besluttet å gjennomføre en forvaltningsrevisjon av byggesaksavdelingen i Færder kommune. Denne pågår i disse dager, men er ikke ventet å komme med konklusjon før etter sommerferien
  • 16. mars i år fikk kommunestyret en sak hvor vi fikk orientering om hvordan kommunedirektøren ville følge opp utfordringene i byggesaksavdelingen:

«Arbeidet med å iverksette og gjennomføre tiltak som kan gi raskere saksbehandling videreføres. Rekruttering av nye medarbeidere og arbeid med arbeidsmiljø fortsetter. Kommunedirektøren anbefaler at saken tas til orientering»

Og det ble også vedtaket i kommunestyret.

Det er viktig å presisere at Høyre ikke angriper tilsyn og -ulovlighetsoppfølgingen. Åpenbare ulovligheter følges opp, og vi støtter selvsagt ikke ulovligheter. Men disse sakene forsvinner ikke selv om de ikke blir behandlet fortløpende.

Det gjør imidlertid de vanlige plan og byggesakene. På grunn av lang saksbehandlingstid stopper prosjekter opp, aktivitet bremses og arbeidsplasser forsvinner.

Høyre er tydelige på at den «daglige driften» i byggesaksavdelingen er den funksjonen som bør styrkes. I dag er ikke alle stillinger besatt, og sykefraværet er høyt.

Høyre sitt mål er at kommunedirektøren iverksetter tiltak som gjør at byggesak og planavdelingen i Færder kommune i større grad oppleves som rettferdig, forutsigbar og serviceinnstilt i sin kontakt med kommunens innbyggere og næringsdrivende.

Slik det stemmer med Færder Kommune sin visjon som er:

«Færder kommune skal være en attraktiv bo-, besøks- og arbeidskommune kjent som et bærekraftig reisemål hele året hvor næringslivet har god innovasjonskraft og vekstevne»

Det er nok en del som føler at det lokale næringslivet i kommunen ikke har vekstevne med tanke på byggesaksutfordringer, og det er utfordrende.

Høyre har derfor klare forventninger til at det blir iverksatt tiltak som sørger for at saksbehandlingstiden har akseptable rammer for våre innbyggere. Dette er et ansvar som kommunedirektøren har, og hvordan kommunedirektøren vil sørge for at byggesaksavdelingen utfører sitt oppdrag skal ikke vi i Høyre mene mye om. Vi skal være ombud for våre innbyggere og si fra når det er grunner til det.

Jeg har vært medlem av hovedutvalg for kommunal-teknikk i snart 5 år, og har i hele denne perioden stilt spørsmål om status og fremdrift i store og små plan og byggesaker.

De siste tre årene har svaret på disse spørsmål vært mer og mer entydig: På grunn av stor saksmengde vil det være lang saksbehandlingstid.

Svaret er mangel på kapasitet. Det er vel på tide å gjøre noe med det……

.