Er herberget stengt?

Venstresidens politiske ideologi framfor sårbare barn

De aller mest sårbare barna våre får ikke den hjelpen de så sårt trenger av staten. Staten, ved Bufetat, skal skaffe fosterhjem og andre tiltaksplasser for akutte og langsiktige bobehov. I år har region sør (som Færder tilhører) skaffet kun 8 plasser, det monner rett og slett ikke. I tillegg har den rødgrønne regjeringen redusert sin bruk av private tiltaksplasser vesentlig av ideologiske grunner. Resultatet ser vi nå; en svekket tjeneste for barn som opplever omsorgssvikt, misbruk og rusbruk og et kommunalt barnevern som blir overbelastet.

Det er vondt og tungt for barnevernet å ikke kunne hjelpe, for skjebnene kan de ikke bare legge fra seg, lukke døra og gå hjem. Den «fattige» staten klarer altså ikke å bistå de mest utsatte barna. Det gjør at barnevernstjenesten må omplassere, bruke barnevernsvakta, ta med barn hjem og mye annet for å dempe sviket fra staten.

Herberget er stengt, kan vi håpe det snart kommer noen vise menn eller kvinner?

Her er linker til presseomtale i saken 👇🏼