Færder Høyre besøker Leganger Hansens Legat

En aktør å regne med i utviklingen av et aldersvennlig Norge

Sjølystsenteret Tom Mello og Jan Helge Fosse 7. mars 2023
Tom Mello og Jan Helge Fosse besøker Leganger Hansens Legat 7. mars 2023, her på Sjølystsenteret

Færder Høyre har vært så heldige å få møte styreleder Margrethe Hannestad Ree og daglig leder Taran Abrahamsen for Leganger Hansens legat. Vi fikk en grundig orientering om legatet og den virksomheten de driver. I tillegg fikk vi en flott omvisning på alle de tre stedene Sjølyst, Breidablikk og Knarberg.

Boligene på Sjølyst ligger vakkert til ned mot vannet
Leganger Hansens Legats boliger på Knarberg
Fra venstre: Jan Helge Fosse, Taran Abrahamsen, Tom Mello og Margrethe Hannestad Ree
Breidablikk Sjømannshjem på Knarberg Foto: Mona Grann-Meyer

Legatet etter Leganger Hannibal Hansen har siden 50-tallet hatt en stor betydning for bosituasjonen for pensjonerte sjøfolk på Nøtterøy, senere Færder. Legatet ble opprettet etter Leganger Hansens død i 1948 hvor hovedformålet var å hjelpe pensjonerte sjøfolk og deres etterlatte. Antall sjøfolk har hatt en nedadgående tendens, og behovene til aktuelle søkere til eiendommene til legatet er i endring slik at det nå i økende grad blir et tilbud til alle eldre i Færder, selv om fartstid og tilknytning til sjømannsyrket fortsatt står sentralt.

Pr. i dag har legatet totalt 126 boliger for eldre plassert på tre forskjellige steder på Nøtterøy. Sjømannsboligene er lokalisert på attraktive sjønære eiendommer på Knarberg, Breidablikk og ikke minst på Sjølyst, der vi i tillegg finner Sjølystsenteret og 24 tilrettelagte boliger tilgjengelig for alle eldre i Færder kommune.

Sjølystsenteret eies av Leganger Hansens Legat, men driftes av Færder kommune og er et tilbud til alle eldre i kommune vår. Sjølystsenteret har over 600 aktive brukere, som nyter godt av alle aktiviteter og fasiliteter på senteret som bl.a har svømmebasseng, kafeteria, treningsrom og hobbystuer.

Det er et tett og positivt samarbeid mellom Leganger Hansens legat og Færder kommune, og Sjølystsenteret og boligene er et svært viktig bidrag til eldreomsorgen i kommunen.

I 2020 ble Leganger Hansens Legat sammenslått med Stiftelsen Breidablikk, og fikk med dette ansvaret for Bredablikk Sjømannshjem. Det ærverdige bygget  er nå ganske nedslitt og legatet arbeider med planer om å videreutvikle bygget til boliger for eldre, samt tilrettelegge for sosialisering og fellesskap for legatets beboere.

Legatet har en langsiktig strategi hvor legatet skal være en aktør å regne med i utviklingen av et aldersvennlig Norge.

Tusen takk for god orientering og flott omvisning!

Noen bilder fra de forskjellige eiendommene

Her er link til Leganger Hansens Legats nettside https://lhl.vf.no/