Færder kommunes arbeid for veteraner fra internasjonale operasjoner

Veteranplan for perioden 2024 – 2027

Veteraner
Det er, naturlig nok, ikke mange veteraner igjen fra forrige verdenskrig, men like fullt har vi veteraner som har vært ute i internasjonale operasjoner de siste 50 årene. I Færder er det rundt 300 veteraner som blant annet har vært i Libanon, Afghanistan og en rekke FN-operasjoner.
For veteraner er det viktig at de får den annerkjennelsen de fortjener, samtidig som langtidsvirkningen av deltakelse i disse operasjonene krever oppfølging og ivaretakelse. Dette er primært oppgaver for kommunens helsevesen.
Med all krig og ufred det er i verden vil 8. mai være en svært viktig dag for Norge og den viktigste markeringsdagen for våre veteraner.
Hovedutvalget for Helse, Sosial og Frivillighet ser frem til å gå gjennom og fornye kunnskapen om veteranene i Færder selv om saken er vedtatt i kommunestyret

Planen ble enstemmig vedtatt.

Her finner du saksdokumentene:

Her kan du se saken behandles i kommunestyret:

Faktagrunnlag

Over 100 000 norske kvinner og menn har siden 1947 gjort tjeneste for Norge i internasjonale operasjoner. De aller fleste av disse er ikke lenger i aktiv tjeneste. Derfor oppfordres landets kommuner, i regjeringens oppfølgingsplan «I tjeneste for Norge», til å utvikle kommunale planer for å sikre våre veteraner fra internasjonale operasjoner et best mulig tilpasset tjenestetilbud. Antall registrerte veteraner som har vært i internasjonal tjeneste etter 1978 og bosatt i kommunen har steget siden forrige veteranplan ble vedtatt fra 216 i 2019 til rett i underkant av 300 i 2023.

Begrunnelse
Færder kommunes veteranplan er så langt forankret i flere andre kommunale planer. I revisjonsarbeidet med ny veteranplanperiode 2024-2027, har det vært samhandling med veteranorganisasjonene gjennom blant annet et arbeidsmøte den 23.november 2023. Fra veteranorganisasjonene møtte representanter fra Norges Veteranforbund for Internasjonale Operasjoner (NVIO) avd. Vestfold/Færder og Veteran møter Veteran, avd. Færder. De representerte veteranorganisasjonene har gitt uttrykk for tilfredshet med måten veteranplaner fulgt opp på.

Kommunen og veteranorganisasjonene har gode erfaringer med at årlig markering for veteraner (08.mai) legges til Torås Fort. Færder kommune yter økonomisk støtte til veteranorganisasjonene som påtar seg den praktiske og tekniske gjennomføringen. De siste 4 årene har arrangementet tiltrukket seg veteraner utenfor kommunens grenser og økt i omfang. Kommunens ordfører og eventuelt veterankontakt deltar som representanter for kommunen ved dette arrangementet. Veterankontakt og representanter fra veteranorganisasjoene har et årlig kontaktmøte for å diskutere vurderes å være et godt tiltak for informasjonsutveksling og dialog rundt planer, tjenestetilbud, kompetanse mv. d. Tjenesten har som mål å forebygge psykiske helseplager blant soldater, veteraner og deres familie. Etablering av kontakt er et positivt element i oppfølgingen av veteranene og deres familier. Innspillene er innarbeidet i planutkastet.