Færder-modellen i barnehagene
Med spesialpedagoger som faste ressurser
Midt i byggefeltet i Vestskogen ligger en liten barnehage som heter Hundremeterskogen, helt inn til en liten skog, selvfølgelig. Hundremeterskogen er en privat barnehage som er veldig populær, med liten avdeling og en stor avdeling.
Grunnen til besøket er at Tønsbergs Blad ønsker å skrive om Færders satsing på spesialpedagoger og effekten av dette. Bakgrunnen er tallene som viser at Tønsberg og Færder har veldig mange henvisninger om spesialundervisning i skolen.
Så hvorfor møte i barnehagen? Oppvekstsektoren i Færder satte i 2017 inn sine spesialpedagoger som faste ressurser i alle kommunens barnehager. Frem til da hadde de reist rundt for å jobbe med individuelle barn med tiltak til tilmålt tid. Sektoren fikk mistanke om at det ville være bedre å ha ressursene fast i barnehagen, da kunne de jobbe individuelt og strukturelt. Barnehagene har opplevd dette som svært virkningsfullt, men kan det også måles?
Inger Johanne Røknes i barnehagemyndigheten i kommunen og som har vært pådriver for prosjektet siden oppstart sier de nå kan måle effekten inn i småskolen. Antall henvisninger om spesialundervisning i småskolen (de som har vært utsatt for ny metode i barnehagen) falt med 5% fra 2022-2023. Siden oppstart har den falt med nesten 30%. Alt tyder på at vi er på rett vei og det er ingen tvil om at barnehagene trives med dette og ikke minst, spesialpedagogene får i mye større grad brukt sin kompetanse både individuelt på barna over tid, når situasjonen er aktuell, men også strukturelt for å veilede pedagoger og andre ansatte. Jeg som utvalgsleder blir jo veldig stolt når Høyres Jan Tore Sanner Sanner og andre refererer til dette som Færder-modellen!
Her kan du se hva Tønsbergs blad skriver om besøket: https://www.tb.no/marie-er-barnehagens-egen-spesialpedagog-vi-vil-ikke-tilbake-til-slik-vi-jobba-for/s/5-76-2264769
Takk for fine samtaler og omvisning i Hundremeterskogen!