«Færder-modellen»

Hvordan ble den til og hvorfor er den blitt en stor suksess?

Marion Berg, kommunestyrerepresentant (H) Foto: Mona Grann-Meyer/Privat

«Færder-modellen»

Spesialpedagoger i Færder kommune

Historikk

I årene før alle barnehagene fikk sin spesialpedagog var ressurser et incitament for henvisningene til PPT. I tillegg var det en sterk økning i antall søknader om assistentressurs til barn med særskilte behov fra barnehagene. Barnehagene fikk da tildelt spesialpedagog i den stillingsprosent som vedtak om spesialpedagogisk hjelp inneholdt, og spesialpedagogene som var ansatt i kommunen reiste fra barnehage til barnehage.Spesialpedagogen brukte mye tid på forflytning fra barnehage til barnehage. De hadde mindre sjanse for å bli godt kjent med alle barn og hele personalet i de barnehagene de var i. I tillegg var det vanskelig for de private barnehagene å få tak i spesialpedagoger i små stillinger, samt at denne ordningen gav dårlige rammer for systemarbeid. Spesialpedagogene ønsket egentlig å være i én barnehage.

Kommunen ville bort fra jobbing på «spesialpedagogikk rommet» og en-til-en jobbing. Man ønsket å ha systemarbeidere i egen barnehagen for modellering og kompetanseheving.

Høsten 2017 startet ordningen med en spesialpedagog i hver barnehage, både kommunale og private barnehager. Kommunen gikk fra 6,5 årsverk spesialpedagog til 17,75 årsverk!

Bakgrunnen for å innføre spesialpedagoger i alle barnehager var blant annet å få kompetansen nærmere barna, jf. St. meld. 6 «Tett på». En annen årsak var at spesialpedagogene skulle bli bedre kjent med hele barnehagen, barn, foreldre og ansatte, slik at de fikk bedre forutsetninger for å jobbe med barna og veilede personalet.

bildene er fra besøk i Teiehøyden barnehage i januar med besøk av Stortingsrepresentantene Jan Tore Sanner, Margret Hagerup og Kari-Anne Jønnes

Spesialpedagogens oppgaver

Spesialpedagogen skal bidra til helhetsforståelse i barnehagen og i det tverrfaglige arbeidet i sektoren, med særlig tett samarbeid med PPT, forebyggende helse og barnevernstjenesten. I Færder kommune er det et mål å sikre at alle barn og unge får de aller beste mulighetene for å nå sine potensial innenfor rammen av felleskapet. Sammen med hele personalgruppen skal spesialpedagogen gi et tilpasset tilbud til barnehagebarn og deres familier i Færder kommune.

Stillingen utgjør en del av barnehagens ledelse og en del av et større spesialpedagogisk nettverk i kommunen. Styrer og spesialpedagog skal sammen sikre at spesialpedagogen får et handlingsrom til å planlegge, organisere, gjennomføre og evaluere sitt arbeid.

Rammeverk for suksess

Hele oppvekstsektoren har siden 2012 jobbet med samarbeidsmodellen BTI (Bedre Tverrfaglig Innsats). I tillegg jobbet PPT, skole og barnehage med et endringsprosjekt i 2018-2019 som heter «Inkludering og mestring – alle lærer!» Overordnet visjon var «Alle barn i Færder kommune inkluderes, mestrer og lærer på gode, utviklingsstøttende opplæringsarenaer!» Arbeidet gikk ut på å utvide normalitetssbegrepet. Målet var å bygge gode «bunnlinjer» i barnehager og skoler slik at flere barn og unge favnes av det ordinære tilbudet. I tillegg å jobbe med god kvalitet for de barna som faktisk har rett til spesialpedagogisk hjelp/spesialundervisning slik at de også inkluderes i et fellesskap. Kommunens tanke er at barn lærer best i fellesskapet.

En viktig suksessfaktor er en tverrpolitisk enighet om at vi må ha spesialpedagoger i alle barnehager for å realisere arbeidet med tidlig innsats. En annen viktig faktor for å få dette til er å ha en administrasjon fra kommunedirektør til barnehagepersonal som er villige til å bevilge penger og administrere og realisere spesialpedagogens arbeid slik at det kommer barna i kommunen til gode.

Resultater

Fra 2022 til 2023 er det en nedgang på 21,6 % i antall henvisninger til PPT.

Det har også vært en økning i antall barn som mottar spesialpedagogisk hjelp i dette tidsrommet på 21,4 %. Fra 2017, da kommunen startet med å ha spesialpedagoger i alle barnehager, til 2023 er det en total nedgang på 32 %.. Tidlig innsats virker!

Fra 2022 til 2023 er det en nedgang på 5,9 % i antall elever som får spesialundervisning i 1.-4. trinn. Fra 2018 til 2022 er det en total nedgang på 24 %.

Det er en økning på 10,3 % i andel barn som har vedtak om spesialundervisning på mellomtrinnet, 5.-7. trinn. Antall barn som har spesialundervisning har økt fra 95 til 97, men antall elevgrunnlag har gått ned i perioden.

Færder kommune nærmer seg overordnet visjon «Alle barn og unge inkluderes, mestrer og lærer på gode utviklingsstøttende opplæringsarenaer». Målsettingen om at endringsarbeidet bidrar til at flere barn får et tilfredsstillende utbytte av ordinær undervisning i skolen, samt at flere barn ivaretas innenfor de allmenpedagogiske rammene i barnehagene, er innen rekkevidde.

Marion Berg

Kommunestyrerepresentant Færder Høyre