Fastlandsforbindelse NÅ!

Nå er det på tide å avslutte kampen om hvor veien skal gå og komme i gang

Pål Ese og Gunstein Sundene

Enkelte kamper går både til ekstraomganger og omkamper. Ny fastlandsforbindelse er en av de kampene som har pågått lengst i våre kommuner.

Det har i over 40 år vært en utfordring for Husøy, Nøtterøy og Tjøme at det bare har vært en broforbindelse mellom øyene og fastlandet. En befolkning på nesten 30000 trenger en beredskapsmessig god veiløsning.

Et lite tilbakeblikk:

I 2017 besluttet regjeringen Solberg at en ny fastlandsforbindelse skulle etableres som en nord-syd løsning. I 2018 vedtok et flertall i både Tønsberg og Færder kommune at en tunnel i sjø mellom Kaldnes og Korten var det foretrukne alternativet og det man ønsket å jobbe videre med for å realisere.

Vi håpet og trodde at vi kunne sette sluttstrek og starte arbeidet i 2018 , men så enkelt var det ikke :

• Senere i 2018 besluttet et flertall av politikerne i fylkeskommunen fra Ap, Mdg, Rødt, SV, Sp, V og Frp at man ønsket en annen løsning enn Tønsberg og Færder kommune. Flertallet vedtok broløsning mellom Ramberg og Smørberg.

• I februar 2019 ble intensjonsavtalen mellom fylket, Færder og Tønsberg kommune om bygging av broløsning mellom Ramberg og Smørberg endelig vedtatt. Denne avtalen gav ekstra midler fra fylkeskommunen til veien, som vil gi en lavere bompengesats.

• 24 mars 2021 gav Samferdselsdepartementet grønt lys for at arbeidet med BypakkeTønsberg og ny fastlandsforbindelse kunne gjenopptas.

• Nylig ble reguleringsplanen for broforbindelsen Ramberg- Smørberg vedtatt i fagutvalgene i både Tønsberg og Færder, og 6.september i år skal planen opp til behandling i kommunestyrene i begge kommunene. 

Blir vi endelig ferdig, eller rykker vi tilbake til start, og må begynne en årelangplanleggingsprosess forfra igjen?

Færder Høyre ønsker en ny fastlandsforbindelse nå, ikke fordi saken har pågått så lenge, eller fordi det er kjekt å ha mer vei.

Vi er oppriktig bekymret for at uten en ny fastlandsforbindelse vil utviklingen i kommunene våre gå i feil retning.

En ny fastlandsforbindelse mellom Ramberg og Smørberg vil:

• Sørge for en beredskapsmessig trygg vei for innbyggere på Nøtterøy, Husøy og Tjøme

• Legge til rette for at næringslivet på øyene våre får en forutsigbar og trygg ferdselsåre. Dette er en av de viktigste rammefaktorene for bedrifter som vil etablere seg eller tenker på å flytte. Dessverre har Færder allerede mistet arbeidsplasser på grunn av dårlig adkomst til E18.

• Skape en vei som sørger for at besøkende og innbyggere kan komme seg raskt og effektivt til og fra øyene samtidig som ikke «hele Færder» møtes i mammutkrysset hver eneste dag. Nå kjører mer enn 33000 til og fra øyene i dette krysset daglig. 

Mammutkrysset Foto: Færder Høyre

• Sørge for å redusere gjennomgangstrafikken på Teie, og skape gode trafikkløsninger for Kaldnes Vest som er det nye utviklingsområdet i kommunen vår.

• Bedre trafikkforholdene i Tønsberg sentrum og sørge for enda flere gang og sykkelveier. For byutviklingen i Tønsberg vil det være bra å få flyttet biltrafikk bort fra brygga og nedre deler av Tønsberg sentrum.

Alle andre forslag enn fastlandsforbindelse mellom Ramberg og Smørberg vil medføre at det ikke blir noen ny fastlandsforbindelse på mange, mange år. 

Det ønsker ikke Færder Høyre. Vi har banket på noen tusen dører i denne valgkampen, og når vi spør om hva som er viktig så er svaret: Få bygget denne brua………

Det ønsker vi i Færder Høyre å gjøre, og en stemme til ordførerkandidat Tom Mello og Færder Høyre er en stemme for å bygge den vedtatte fastlandsforbindelsen så raskt og kostnadseffektivt som mulig.

Denne kampen bør blåses av og vi bør gå videre til andre viktige kamper, som å få Oslofjorden frisk igjen, og hjelpe de i samfunnet som faller utenfor.

Riktig godt valg!