Frisk Oslofjord og fiskerens viktige rolle

Temadager ombord i «Solvaag» og i Seilerbua på Sandøsund

«Frisk Oslofjord og fiskerens viktige rolle»

Færder Høyre arrangerte lørdag et av årets viktigste arrangement.

Her hadde primus motor Amalie Rosendal Bech invitert representanter for næringen, Sør-Norges Fiskarlag og Opplæringskontoret for fangst og fiske i Østfold. 3 elever ved naturbruk, vg 2 fangst og fiske ved Kalnes videregående skole holdt alle et glitrende flott innlegg om hvorfor de hadde valgt å bli fiskere og hvordan de så for seg framtiden i dette yrke.

Amalie Rosendal Bech sammen med Emil, Ola og Sander fra «Blått Naturbruk» ved Kalnes vgs

I tillegg var Færder Folkehøgskole, Færder Næringsforening og Norwegian Shore tilstede og presenterte seg.Ordfører i Hvaler, Mona Vauger var også med og fortalte om kampen for å få til en fangst og fiskerilinje.

Dessuten var ordfører Jon Andersen og våre egne politikere tilstede og fortalte om sine partiers tanker rundt fiskernes rolle i fremtiden.

Et tettpakket og innholds- og lærerikt program på temadagen.
Stor takk til alle 👏🏼😄

Leder i Færder Høyre Torbjørn Fevang uttalte i sin hilsen til møtet at; «sjelden har jeg lært så mye på så kort tid som i dag, selv om jeg har nådd en høy alder» 👏🏼😄

Dette var virkelig et opplysende og viktig arrangement, og serveringen var topp. Her ble det servert sushi med selvfiskede reker til lunsj, og kreps, skagensalat (tusen takk til Kathrine Ese) og reker til middag.

Topp stemning, topp servering og topp lokaler i seilerbua i Sandøsund! 😄💙

Amalies invitasjon til temadagen:
Oslofjorden er et av de viktigste havområdene i Norge, og er hjemmet til en rekke arter som på sin unike måte har formet vår kystkulturarv. Fiskerinæringen, var og fortsatt er bærebjelken i en rekke av våre lokalsamfunn her i kommunen vår. Det er derfor så utrolig viktig at vi sammen kan finne gode løsninger på hvordan vi skal ta vare på fjorden vår, slik at vi ikke ender opp med en sommer der hvor våre barn og barnebarn ikke lenger vil kunne fiske etter sandkrabber, bade i en ren Oslofjord, ei heller få smake på ferske, miljøsertifiserte Færder-reker rett fra fiskebåtene på Hvasser.

Ordførerkandidatene til Venstre, FrP og vår egen og kjære Tom Mello vil tilbringe dagen i forkant av arrangementet på den lokale fiskebåten «Solvaag» for å lære hvordan de lokale kystfiskerne daglig høster miljøsertifiserte, bærekraftige reker her i vår kommune. De vil gå ombord på båten tidlig om morgenen og tilbringe dagen med å fiske rekene som vi skal nyte på temadagen.
På temadagen kommer det interessante og kunnskapsrike foredragsholdere fra hele skagerakkysten som vil dele sin kunnskap og sine ulike perspektiver med oss. Temaet for dagen vil være hvordan sjø og land best mulig kan gå hand i hand, samt hvordan vi kan få økt den lokale rekruttering til et av Norges mest fremtidsrettede og bærekraftige yrker, nemlig fiskeriyrket. Vi vil få en innføring i hvilke konkrete tiltak som de lokale kystfiskerne har satt inn for å hjelpe på å bevare bestanden av kysttorsken her i Oslofjorden. Vi vil også få høre noen av ekspertenes tanker rundt hvilke tiltak som vi som sivilsamfunn må sette inn for å være med på å sikre en frisk og levende Oslofjord med plass til alle.

Takk til Amalie og familien for to fantastiske dager! 💙😄🐟

Under kan dere se bilder fra dagene 📸

Film fra fredagens reketråling med »Solvaag» kan du se her 👇🏼