Høring NOU 2023: 27 Et nytt system for kvalitetsutvikling- for elevenes læring og trivsel
Høring NOU 2023: 27 Et nytt system for kvalitetsutvikling- for elevenes læring og trivsel
SAK 006/24 Kommunestyremøte 14. februar 2024 innlegg til saken
I hovedutvalg for oppvekst vedtok vi dette alternative høringssvaret til NOU 2023/27 (se blått felt under). Innholdet og grunnlaget for utredningen tiltredes. Norsk skole handler for mye om karakterer og for lite om læring. Majoriteten av løsningene i utredningen er gode for nettopp dette. Læring i skolen.
Men det er noen av punktene vi kom frem til å være motstridende med dette, og har mer funksjon ved å bestå slik som de er i dag. Blant annet disse:
Eksamen
Eksamen er den eneste anonyme vurderingsformen vi har i skolen, og det er også derfor den mest rettferdige. Det er den sluttvurderingen hele skoleløpet vårt bygger opp mot. For på eksamen har ikke karakterene du har fått tidligere noe å si. Den måler hva du har lært og hva du kan. Vi vil at skolen skal handle om læring, ikke karakterer – det bygger denne NOUen på, og det tror jeg vi alle kan være enige om.
For at vi skal ha en skole som er rettferdig for alle, trenger vi en sluttvurdering som er lik for alle. Som er anonym, og tilrettelagt for at du kan vise det du har lært.
Nasjonale prøver
Å fjerne nasjonale prøver er å ta et enormt steg tilbake i tid. 23 år for å være eksakt. En tid hvor Norge lå nærmest nøyaktig på snittet i OECD i pisaundersøkelsen. Det er ikke et sted man vil være, spesielt ikke med de målene vi har for skolen og ressursene vi legger i den.
Dermed kom kunnskapsløftet i 2006. Vi skulle styrke elevers ferdigheter i lesing, skriving, regning og naturfag. Men kanskje aller viktigst, vi skulle kartlegge elevers kompetanse gjennom nasjonale prøver. Slik at det også var mulig å revidere om tiltakene fungerte i praksis.
Uvitenhet er kanskje lykke, men jeg syntes det i hvert fall det er fint å vite hvordan tiltak fungerer i praksis.
Kunnslapsøftet har vært veldig fruktbart i lang tid, men vi ser også at det har forbedringspotensialet. Det blir feil å fjerne alt som ikke fungerer like godt som før, vi må heller videreutvikle og tilpasse det til dagens utfordringer.
Avslutning
Jeg håper kommunestyret tiltreder hovedutvalgets vedtak,
Erlend Monstad Lund
KS- 006/24 Vedtak:
Kommunedirektørens forslag til høringssvar vedtas
Her kan du lese saken:
Her kan du se saken i Kommune-TV: