Hovedutvalg for helse

En liten oppsummering fra møte

Hovedutvalget for helse hadde møte i går og vi startet med «brainstorming» om frivillighet i Færder og leder fikk med seg mange innspill fremtidig frivillighet i Færder.

Det er bosatt 31 flykninger fra Ukraina ytterligere 44 er kommet og midlertidig bosatt samt at det er 12 i vente. Kommunen mangler boliger som kan huse familier.

Vi hadde stilt spørsmål om vedlikehold av uteområder og sansehagene i Færder og det er utedrift som har ansvaret for vedlikeholdet av disse områdene.

Kommunen har sendt et høringssvar om utviklingsplan for Sykehuset i Vestfold. Ut fra meldinger og avisinnlegg har sykehuset en god del utfordringer, og i den forbindelse ble det vedtatt at hovedutvalget ønsker å få dypere kjennskap til forholdene på sykehuset gjennom dialog og kunnskap. Høringssvaret ble vedtatt uten endringer.

Høringsuttalelsen om BPA, som kan komme til å hete SPA (selvstyrt brukerstyrt assistanse) ble diskutert. Hovedutvalget var uenig i kommunens syn på at ordningen skulle utvides fra minimum bruk på 32 til 20 timer i uken samt at kommunen i sitt svar ikke ønsket å utvide ordningen for de over 67 år. Dersom ordningen utvides og endres så skal det følge penger med fra staten. Hovedutvalget støttet heller ikke forslaget fra kommunen om at tilskuddsordning skal betales direkte til den enkelte personen selv. Etter forslag fra R/SV ble disse punktene vedtatt rettet.

Tertialrapporten ble tatt til orientering. Driftsendringer i 2022 og 2023 ble skissert og det viser at adm arbeider systematisk gjennom organisasjonen. Det ble vedtatt at kommunen skal innarbeide investerings- og driftskostnader for bruk av omsorgsboligene på Gipø Vest i budsjettet. Vi stemte mot fordi vi mener dette er prematurt all den tid bruken av Gipø Vest ikke er avklart enda.

Dette var siste møtet før ferien – GOD SOMMER ☀️🌻

Jan Helge Fosse