Hva nå, Østre Bolæren?

Folkehøgskole? En idé som faktisk kan skape en kjede av positive reaksjoner. En leieavtale med Færder kommune er helt avgjørende for at søknaden kan bli behandlet i Kunnskapsdepartementet

Pål Ese, Jan Helge Fosse og Tom Mello fra Færder Høyre dro sammen med stortingsrepresentant Erlend Larsen til Østre Bolæren i september 2021 for samtaler med Foreningen Færder Folkehøgskole
Foto: Erlend Larsen

Høsten 2020 var vi så heldige å få presentert planene en gruppe entusiaster hadde lagt for hva som kunne skapes ute i skjærgården vår. De hadde planer om å bygge opp en frilynt folkehøgskole ute på Østre Bolæren.

Vi må innrømme at vår første tanke var at; her er det noen som har tatt litt for mye Møllers tran. Men ved nærmere ettertanke måtte vi erkjenne at det var en ide som faktisk kan skape en kjede av positive reaksjoner.

Vi kan få:

• En læringsarena for bærekraft, klima og miljø i en nasjonalpark
  • Gjenbruk av eksisterende bygninger og annen infrastruktur 105 år etter at forsvaret utviklet øya til et militært anlegg
  • Arbeidsplasser
  • En linje for sjøsport som vanskelig legges på et bedre egnet sted
  • Helårlig aktivitet som vil sørge for at øya blir lettere tilgjengelig hele året
  • Inntekter for Færder kommune som gjør at kommunen kan dekke sine driftskostnader forbundet med infrastrukturen på øya
  • Bedre tilgang til øya for alle
  • Et utstillingsvindu for Færder kommune

Gruppen av entusiaster dannet Foreningen Færder Folkehøgskole og sendte i 2021 sin søknad til Kunnskapsdepartementet uten leieavtale med Færder kommune, og måtte sende søknad med forbehold om leieavtale.

Færder Høyre har gjentatte ganger det seneste året, stilt spørsmål om fremdrift og status, i hovedutvalg for kommunalteknikk og i formannskap.

Vårt ønske er at Færder kommune kommer i dialog med, og ser på mulighetene for å få til noe som er bra, i samarbeid med Foreningen Færder Folkehøgskole. En avtale om leie av deler av bygningsmassen på Østre Bolæren er en nødvendig start for dette prosjektet.

På befaring med Foreningen Færder Folkehøgskole, her foran 1990-bygget på Østre Bolæren.
Fra venstre Tom Mello , Sindre Findal Vinje, Erlend Larsen, Jan Helge Fosse, Tor Lie, Pål Ese og Steffen Hope Foto: Pål Ese

På grunn av en pågående pandemi, med mange viktige prioriteringer, har vi hatt stor forståelse for at kommunens administrasjon ikke har kommet i mål med dette arbeidet.

Imidlertid har det nå gått et år, og et bredt politisk flertall viste senest i kommunestyremøtet 15.desember i fjor at det er politisk vilje til å sette fart.

Færder Høyre fremmet følgende forslag:

«Færder kommune skal bidra til at initiativtaker for folkehøgskole på Østre Bolæren blir satt i stand til å utarbeide en søknad som bærer preg av at skolen er ønsket både som skoleaktør og leietager. Det vil være aktuelt å vurdere i senere budsjetter kostnader og investeringer som f.eks. renseanlegg som uansett vil være nødvendig for fortsatt bruk av anlegget»

Vedtaket fra kommunestyret ble vedtatt med 27 for og 12 mot. De som stemte mot var representanter fra Arbeiderpartiet og Miljøpartiet De Grønne.

På møtet i hovedutvalg for kommunalteknikk i Færder kommune 26.januar i år uttalte kommunaldirektør Færder kommune, Laila Rognaldsen, følgende om Færder Folkehøyskole:

«Det er usikkert når, og om det blir noen avtale med Færder» (om bruk av Østre Bolæren, artikkelforfatters kommentar)

En leieavtale med Færder kommune er helt avgjørende for at Foreningen Færder Folkehøgskole skal få søknaden sin behandlet i Kunnskapsdepartementet

Når vi også vet at søknadsfristen til Kunnskapsdepartementet er 1.april 2022 – for å kunne starte opp en Folkehøgskole fra høsten 2023, var dette svært dårlige signaler, både for Færder Folkehøgskole og deres store og faglige tunge samarbeidspartnere.

Gjennom flere tiår har Østre Bolæren vært en utfordring, først for Vestfold Fylkeskommune og deretter for Færder kommune. Når det dukker opp seriøse interessenter med realiserbare planer for å videreutvikle denne perlen, er det viktig at vi griper denne muligheten.

Derfor vil Høyre fortsette å fremme denne saken i de politiske møtene i de nærmeste ukene.

Skal det bli noe av må det skje nå!

Folkehøyskole på Østre Bolæren? Foto: Pål Ese

På vår Facebook-side finner du tidligere omtale av saken: https://www.facebook.com/FaerderHoeyre

Her er link til artikkel om saken fra Tønsbergs Blad: https://www.tb.no/kjemper-for-folkehogskole-pa-oya-vi-onsker-a-fa-landet-en-leieavtale/s/5-76-1727322