Hva skjer med Gipø Vest og fastlegekrisen?

Forrige ukes møte i Hovedutvalg for helse gjorde noen viktige beslutninger

Hovedutvalget for Helse hadde møte forrige uke og gjorde noen viktige beslutninger

Gipø Vest

Gipø Vest har stått tomt snart et år etter at det ble renovert for 105 millioner.
Færder Høyre har stilt spørsmål flere ganger om hvorfor bygget ikke er tatt i bruk.
De fleste politiske partier har gjennom mange år ønsket at eldre skal bo hjemme så lenge som mulig – og nå gjør de eldre det – uten å bo på bemannede omsorgsboliger slik Gipø Vest var tiltenkt.

Vi har i dag 8 helt ledige bemannede omsorgsboliger for eldre, og kan ikke tilføre ytterligere 26 bemannede omsorgsboliger. Derfor bestemte Hovedutvalg for helse at psykisk syke på Tinghaugveien skal bruke Gipø Vest. Tinghaugveien skal brukes til funksjonshemmede som trenger heldøgns bemanning.

Gipø Vest Foto: Færder Høyre

Fastlegekrisen

Fastlegekrisen har nådd sin høyde, og det mangler på tiltak og penger fra Staten. Som innbygger i Færder har vi krav på en fastlege og det er kommunens ansvar å sørge for nok legedekning. Da er kommunen kommet i en skvis hvor vi blir sittende igjen med regningen. Vi vedtok tidligere i høst en handlingsplan for legedekning i Færder og nå kom regningen på bordet: 3,8 millioner i 2023. Denne regningen inneholder mer betaling til fastlegene (70 kr per pasient) 1,4 mill, Dekning av sykt barn, flere leger i spesialisering, ytterligere et offentlig legekontor og en rekke mindre tiltak. Noen av disse økningene lar seg ikke reversere!
Saken skal opp i Formannskapet på førstkommende møte.

Illustrasjonsfoto

I forbindelse med disse to sakene ble det en omfattende debatt omkring budsjettet for 2023, som til syvende og sist ble tatt til orientering. Vi hevdet at Hovedutvalg for helse ikke kan vedta budsjettet for hovedutvalgets virkeområde, men kun ta budsjettforslaget som helhet til orientering.

Jan Helge Fosse