Ja til fastlandsforbindelsen

Både Færder kommune, Tønsberg Kommune og Vestfold og Telemark fylkeskommune har nå vedtatt å gå videre med «Bypakke Tønsbergregionen»

I kommunestyret 16. mars ble innstillingen om ny fastlandsforbindelse vedtatt med 22 mot 17 stemmer. Det blir ingen folkeavstemning.

Med positivt vedtak i både Færder og Tønsberg kommuner i tillegg til fylkeskommunen så ligger det nå godt an for en ny fastlandsforbindelse mellom Ramberg og Smørberg.

Prosessen videre er at resten av året vil gå med til planlegging og regulering. Saken vil bli behandlet i Stortinget i 2023 og med fysisk oppstart i 2024. Med beregnet anleggsperiode vil ny tunnel og bru åpnes sommeren 2028!

Med bypakkevedtaket får vi:

🔹4-felt vei fra Ramdal til E18

🔹Tunnel fra Kolberg til Ramdal som gir mindre trafikk i tett befolkede områder nær byen

🔹Tryggere og raskere beredskap for utrykningskjøretøyer

🔹Sammenhengende sykkelsti fra Tønsberg til Sandøsund (ny på Brøtsø)

🔹Eget felt for myke trafikanter i trafikkfarlige Hogsnesbakken

🔹Opprusting av veinettet rundt Teie torv

🔹Tilrettelegging for sykkel, gange og kollektivtrafikk

🔹Mindre trafikk gjennom Tønsberg og ingen gjennomkjøring i Nedre Langgate


Dagen før, 15. mars, avholdt Færder Høyre og Tønsberg Høyre felles medlemsmøte om fastlandsforbindelsen og fikk høre siste nytt om selve forbindelsen og alle de andre prosjektene som inngår i bypakka. Prosjektledere fra Bypakka holdt en fyldig presentasjon. Høyres gruppeledere i Færder og Tønsberg, Tom Mello og Lise L. Mandal ga oss en orientering om den politiske prosessen. Her er noen bilder fra et veldig vellykket og hyggelig medlemsmøte med over 40 medlemmer tilstede.

Lise L. Mandal, gruppeleder for Tønsberg Høyre og Tom Mello, gruppeleder for Færder Høyre
Tom Mello orienterer om tiltakene som gjelder for Færder
Bilde: illustrasjon fra Bypakke Tønsbergregionen