Kirkene i Færder

Vet du hvor mange kirker det er i Færder og når de ble bygget?

Tom Mello ved Nøtterøy kirke Foto: Tom Mello

I Færder kommune har vi 6 flotte og godt bevarte kirkebygg. Trekirkene på Hvasser, Torød og Veierland ble bygget på dugnad for drøye 100 år siden. Nøtterøy kirke er over 900 år gammel. Det er kommunestyret som bevilger penger til driften, og kirken er veldig flinke til å holde bygg og kirkegårder i god stand.
– Jeg synes det er lett å finne roen når jeg går her og ser på gravstøttene på kirkegården, sier ordførerkandidat Tom Mello.

Nøtterøy kirke er hovedkirken i det som var Nøtterøy prestegjeld. Kirkens vestskip og tårnfot utgjør det opprinnelige kirkebygget. Kirken ble opprinnelig bygget omkring 1100 i gråstein i romansk stil. Kirken er utvidet mot øst som korskole i to tilbygningsetapper som foregikk i 1839 og 1883.

Nøtterøy kirke Foto: MG-M

Torød kirke er en langkirke fra 1915. Byggverket er i tre. Da den stod ferdig i 1915, var den Nøtterøys andre kirke. Nøtterøy kirke hadde da eksistert i over 700 år. Altertavlen er malt av den lokale kunstneren Hans Hansen.

Torød kirke Foto: MG-M

Veierland kirke er en langkirke fra 1905 på Veierland. Kirken ble innviet 12. oktober 1905. Den het «Veierland kapel» frem til Veierland ble overført fra Stokke kommune til Nøtterøy kommune i 1964. Byggverket er i tre. I 1970 fikk kirken to kirkeklokker.

Veierland kirke Foto. PG-M

Teie kirke ble bygget i 1977 og er en arbeidskirke beliggende på Teie torv. Byggverket er i tegl og tre og er bygget i henhold til praktisk-funksjonelle krav fremfor rent sakrale. Kirken er mye benyttet til konserter, møter og sosiale arrangement i tillegg til søndagsskole og ukentlige gudstjenester. Det er ikke kirkegård ved kirken.

Teie kirke Foto: MG-M

Tjøme kirke ligger i sentrum på Tjøme. Den stod ferdig i 1866 etter at den gamle middelalderkirken, som stod på det samme sted og var vigslet til helgenkongen og sjøhelgenen Olav den hellige, ble revet i 1860.

Tjøme kirke Foto: MG-M

Hvasser kirke er en liten, hvitmalt trekirke. Kirken ble innviet 26. juni 1903 og kostet 8.588,- kroner ferdig med inventar og utstyr. Kirken er siden utvidet med inngangsparti, tårn og annet. Vindfløyen på toppen av tårnet bærer årstallet 1908.

Hvasser kirke Foto: MG-M

Kilde: Wikipedia