Kommunestyre onsdag 13. desember 2023

Kommunestyremøte 13. desember 2023
Kommunestyremøte 13. desember 2023 Foto: Skjermdump Kommune-Tv Færder

Kommunestyre onsdag 13. desember 2023 😄💙

I Færder blir vi flere som trenger helse- og omsorgstjenester, og vi blir færre barn og unge. Da må det omstilles slik at det brukes mer penger der behovene er størst, og mindre andre steder. Det ble det gjort vedtak om på onsdag. Venstresiden er mer opptatt av å øke utgiftene enn å omstille, effektivisere driften og etterspørre resultater.

I fjor ble det budsjettert med 1779 årsverk i kommunen. Onsdag budsjetterte vi med 1792 årsverk for neste år. Veksten er ikke stor, men det var det de økonomiske rammene tillot.

Økonomien i Færder er så solid at selv ikke venstresidens mest ivrige tilhengerne av eiendomsskatt våget å foreslå den ekstraskatten de ønsker seg.

Onsdagens budsjettmøte i Færder kommunestyre har ikke skapt store overskrifter i media. Årsak er vel kanskje at kommunens samlede velferdstjenester fortsetter å vokse, og media ønsker bare å skrive om kutt og eiendomsskatt?

Vi som utgjør de fem flertallspartiene i Færder (INp, Sp, V, Frp og H) har brukt mye tid sammen og hver for oss for å gjøre et godt budsjettforslag fra kommunedirektøren enda bedre. Det gode samarbeidet som er innledet, har gitt mersmak. For neste år legges det opp til ukentlige møter på gruppeledernivå for å drøfte saker som kommer, og saker vi ønsker å få på dagsorden. Mye er bra i Færder, og mer skal det bli!

Det ble et langt møte hvor saker måtte utsettes til neste, og lang ventetid for Hein Irgens Henriksen som ventet i 5,5 time (!) på «varabenken» før han kunne steppe inn 😱

Dette var årets siste kommunestyremøte, så nå kan kommunestyrerepresentantene endelig få tid til å bake goro og pepperkaker, pynte juletre og la julefreden senke seg og ordføreren kan slappe av med å spikke smørkniver 🎄😄💙

Gunstein Sundene, gruppeleder