Kommunestyret 20. mars

Her er en oppsummering fra møte

Kommunestyre 20. mars 2024
Kommunestyremøte 20. mars 2024
For Høyre møtte Tom Mello, Elisabeth Daae, Amalie Rosendal Bech, Paul Vikse, Øystein Kristiansen, Magda Flatmo, Gunstein Sundene, Jan Helge Fosse, Pål Ese, Erlend Monstad Lund, Petter Syse Setsaas og Erik Holmelin. Foto: Skjermdump Kommune-TV Færder.

Det har vært kommunestyremøte i dag og her kommer en liten oppsummering 👇🏼😄

Møte startet med en orientering fra Harald Olsen fra LO og Børre Jacobsen fra NHO.

Kontrollutvalgets leder Siri Foyn om Kontrollutvalgets årsmelding for 2023 som ble tatt til orientering.

Representantforslag fra Anine Stousland (MDG) om Arealnøytralitet
ble foreslått sendt til kommuneplanutvalget for utredning og behandling, noe Høyre støtter.

🔹SAK 027/24
Representantforslag Hvasser og Brøtsø Historieforening
Representantforslag fra Pål Ese (H), Gunnar Fredriksen (Frp) og Pål P. Syse (Ap) – Hvasser og Brøtsø Historieforening

Innlegg fra Pål Ese:
Frivillig arbeid i lag og foreninger er en av bærebjelkene i et lokalsamfunn. Derfor er det viktig at de får være det, nemlig frivillige uten at storsamfunnet legger seg utilbørlig opp i hvordan det driftes, da blir det ikke frivillighet. Imidlertid kan Færder kommune være med på å legge til rette for gode rammebetingelser for frivillig arbeid. Det er allerede lagt opp til at frivillige lag og foreninger som utbedrer kommunale bygg kan søke opp støtte til å dekke saksbehandlingsgebyrer.
I tillegg har vi nettopp vedtatt å bevilge 1 million kroner slik at det kan utarbeides en reguleringsplan for motorsportanlegget på Støyten.
Da legger vi til rette for frivilligheten.
I dette tilfellet har foreningen et behov for tilhold. Det er en vanskelig sak å skulle gå mot arealformålet i en nylig vedtatt kommuneplan. Derfor ligger det en midlertidighet i underlaget til forslaget som ivaretar lekfunksjonen i kommuneplanen samtidig med at vi legger til rette for Hvasser og Brøtsø Historieforenings viktige formidlingsvirksomhet og aktivitet.

Gjør vi IKKE det, kan det skje at foreningen bare blir HISTORIE og ikke en historieforening. Jeg tror de fleste ønsker at det skal bestå som det siste.

Forslaget ble enstemmig vedtatt ✅

Bakgrunn for saken og representantforslag:
Hvasser og Brøtsø Historielag hadde tidligere lokaliteter i den gamle losstasjonen. Da den ble revet mistet man utstillingslokaler og mulighet for aktiviteter. Alle deres historiske gjenstander er nå plassert i containere.

Pål Ese og Petter Syse Setsaas (H) tok ordet i saken om historieforeningen 😊

🔹SAK 028/24
Frivillige lag foreninger og bruk av Nøtterøy kulturhus og kommunens idrettshaller

Innkomne forslag: Fellesforslag, Inp, V, Sp, Frp og H, – alternativ til kommunedirektørens innstilling, foreslått av Gunstein Sundene, Høyre:

1. Kommunedirektøren bes gjennomføre en evaluering av dagens ordning for frivillige lag og foreningers bruk av Nøtterøy kulturhus, idrettshaller og øvrige kommunale lokaler som er aktuelle for frivillighetens arrangementer.
  2. Evalueringen skal fremlegges for behandling i kommunestyret.
  3. Kommunestyrets behandling av evalueringen skal danne grunnlag for en ny politisk sak for fremtidige løsninger for samtlige frivillige lag og foreningers bruk av lokaler nevnt i pkt. 1

Forslag fra Gunstein Sundene enstemmig vedtatt ✅

🔹 SAK 029/24
Tilstandsrapport Færder PPT 2023

Innlegg ved Elisabeth Daae:
Tilsyn i PP-tjenesten viser gode tilbakemeldinger, det er gledelig å se at tjenesten drives godt. Vi ser imidlertid at det påpekes at ansatte har stor arbeidsbelastning mye grunnet individhenvendelser og flere med sammensatte utfordringer. Manglende systembistand fra PPT forstås som som relatert til kapasitet og prosess, ikke kompetanse. Høyre ber om at uttalelsen fra ungdomsrådet følges opp med følgende vedtak:

Forslag til vedtak:
Kommunestyret ber om at systemene for mottak av henvendelser utvikles og forbedres. Arbeidet følges opp som egen sak til hovedutvalg for oppvekst, kultur og levevilkår.

Rapporten med tillegg fra Elisabeth Daae (H) tas til orientering ✅

🔹SAK 030/24
Tilstandsrapport Færderhuset 2023
Rapporten tas til orientering enstemmig vedtatt ✅

🔹SAK 031/24
Tilstandsrapport med kvalitetsvurderinger for den kommunale grunnskolen i Færder kommune 2023-2024

Innkomne forslag:
Forslag til vedtak, foreslått av Jan Helge Fosse, Høyre
Kommunestyret tar rapporten til orientering, og ber hovedutvalget om å bruke rapporten til videre behandling av fokusområder som fremkommer i rapporten. Av fokusområder av særlig interesse er økningen i antall tilfeller av mobbing og skoleresultatene. Utvalget ber om at fokusområder i rapporten blir påpekt og behandlet videre i hovedutvalgene.

Innlegg fra Jan Helge Fosse (H):

Tilstandsrapporten gir en god belysning av tingenes tilstand, og det er mye bra som skjer i denne sektoren. Over 98% av lærerne som er ansatt i kommunen har godkjent lærerutdanning og med relativt god lærertetthet. Vi har fått og vedtatt helhetlig plan for oppvekst og er godt i gang med gjennomføringen. Og vi er i gang med Færderhuset som er et flott lavterskeltilbud.

Nytt av året er at elevtallene går ned…. Men det er fortsatt utfordringer som vi har kjent til en del år nå. I forhold til innsatsfaktorene oppnår vi middels resultater. Mobbetallene øker – tidligere snakket vi om ca 200 som ble mobbet, nå snakker vi om 300.

Jeg ønsker meg mer politisk trøkk på særlige områder som mobbing og læringsresultatene. Og da er det å gå dypere inn i problemstillingene for å se på strukturelle og systemmessige problemstillinger.

Forslaget enstemmig vedtatt med et tillegg fra Jan Helge Fosse ✅

🔹SAK 032/24
Utredning av felles brann og redning i Vestfold

Kortversjon Styret i Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS (VIB) har sammen med Sandefjord og Larvik kommune ytret ønske om å utrede mulighetene for et interkommunalt brannvesen for hele Vestfold fylke.

Øystein Kristiansen holdt innlegg i saken.
Formannskapets innstilling er enstemmig vedtatt ✅

🔹 SAK 033/24
Overføring ubrukte investeringsrammer fra budsjett 2023 til 2024
Formannskapets vedtak enstemmig vedtatt✅