La oss konkludere og komme i gang!
Fastlandsforbindelsen – hvilke innsparinger kan vi foreta?
Prosjektledelsen for Bypakke Tønsberg-regionen har presentert en oversikt over mulige innsparinger på fastlandsforbindelsen. Noe må forenkles for å komme i mål med regjeringens krav til egenandel.
Det er ikke så trivelig å gå i en tunnel. Da vi må gjennom tunnelen på Ramberg for å komme ut på brua, må det antas at felt for sykkel og gange vil bli lite brukt, og veibredden for myke trafikanter bør kunne reduseres fra 5 til 3 meter uten at dette vil bli et problem.
Det store spørsmålet har vært om brua skal ha 2 eller 4 felts kjørebane. Asplan Viak mener at 2 felt ikke vil dekke behovet og prosjektledelsen har en slik reduksjon langt nede på sin liste over mulige innsparinger. En bru kan ikke utvides. Vi må bygge for antatt utvikling de neste 50 årene. Selv om vi har en null-visjon for økt i biltrafikk, så kan vi ikke risikere at bruinvesteringen ikke løser det faktiske behovet. Vi må lytte til faglig råd og bygge en 4-felts bru for fremtiden.
Det andre store innsparingsalternativet er å bygge tunnel under Teieskogen med to felt i ett løp, pluss et smalere service- og fluktløp. Dette er en løsning som lar seg utvide ved behov. Færder Høyre mener dette er akseptabelt. Da trengs det ikke å lage en ny reguleringsplan og det er raskeste veien til målet. La oss konkludere og komme i gang!