Litt kvinneunderskudd!

Foto: Torbjørn Fevang

Jeg har hatt en høytidelig og rørende opplevelse! Det første møtet i kommunestyrets nye 4-års periode er for meg, nest etter 17. mai, den fineste nasjonale opplevelsen i vårt demokrati. Noen av kandidatene har aldri satt sine føtter i kommunestyresalen, det er stor pressedekning, og det skal oppnevnes og utnevnes til mangt og mye. Etter en lang og god valgkamp kunne Høyre og Tom Mello overta ordførerkjedet forrige onsdag.

Som mange har fått med seg, var det ingen suverene valgvinnere i Færder, og både høyre- og venstresiden utforsket sine muligheter til å oppnå ordførerkjedet. Høyresiden vant frem og har nå et valgteknisk samarbeid med FRP, Venstre, SP og INP. Valgteknisk samarbeid er en avtale om posisjoner, ikke saker.

Formannskapet er et svært viktig organ, kanskje det viktigste nest etter kommunestyret. Forformannskapet har helt klare regler. Det skal være kjønnsbalansert innenfor 40%. Det er en bra regel! En annen regel er at de som er valgbare, må være valgt inn i kommunestyret. Det er også en god regel, selv om den ikke var kjent for alle.

Da høyresiden skulle legge kabalen for formannskapet tett opp til dagen for valget, oppsto det følgelig et lite problem. FRP, Venstre, SP og INP hadde bare mannlige kandidater som kunne sitte i formannskapet, med unntak av Unni Hansson (FRP), ellers var det bare menn som var kommet inn med fast plass i kommunestyret fra disse partiene. Alle partier og grupperinger (Venstre og Høyre siden) i Færder stiller med menn som sin førstekandidat (unntak MDG) og vennene til Høyre hadde følgelig en kvinnelige kandidat til formannskapet. Etter kommunevalget ble valglisten med kandidater fra Høyre endret, og velgerne gav oss 3 kvinner inn i kommunestyret og dermed alle 3 inn i formannskapet. Det er godt med kvinner i Høyre så dette gikk greit, men skapte et dilemma.

De 8-12 øverste kandidatene er ment å ha viktige roller i hovedutvalgene og i formannskapet. Når formannskapet ble som det ble, med våre aller sterkeste kvinnelige kandidater plassert der, ville det bli vanskelig å få en god kjønnsfordeling på utvalgslederne fra toppkandidatene. Herre-topp-kandidatene fra Høyre var “skviset” ut fra formannskapet, men det ble tatt med god sportsånd, sånn er det, kjør på! Vi kunne valgt de kvinnelige formannskapsmedlemmene til å kle nøkkelroller i utvalgene også, men de må ønske og ville det og det kan være uheldig med tanke påarbeidsbelastningen for den enkelte. Vi ønsker også alle de villige listekandidatene i arbeid.

Dette er altså den “litt tilfeldige” situasjonen Høyre og høyresiden havnet i. Det var Høyre som måtte sørge for kjønnsbalansen i formannskapet. Dermed fikk vi en følgefeil for kjønnsfordelingen til vervene som hovedutvalgsledere.

I Færder Høyre er det bra med kvinnelig deltagelse, både i kommunestyregruppen og i partilaget. Det jobbes godt i Unge Høyre med rekruttering, og her er det svært nær 50/50 kjønnsfordeling på medlemmene. Det er disse som er fremtidens politikere, og vi i Færder Høyre vil legge ned en god innsats fremover for å rekruttere, beholde og videreutvikle flere kvinner fremover.

Takk til media og kommentatorer som så riktig har fokus på kjønns- og aldersfordeling i det politiske miljøet! Dere hjelper oss å sette mangfold og representativitet høyt på dagsordenen. Takk for at dere er gir oss ros og ris når det er nødvendig! Jeg setter også stor pris på deres hjelp til å fremsnakke politisk deltakelse på en måte som kan inspirere og motivere flere innbyggere til å ønske å bli med i det politiske miljøet.

Husk at de fleste av oss er hobbypolitikere med fast inntektsgivende arbeid som skal betale huslån og mat på bordet. Møtegodtgjørelsene vi får, står ikke på noen måte i forhold til alle timene og kveldene vi bruker på politikken. Men vi har alle – uavhengig av parti – valgt å jobbe dugnad for det norske demokratiet og bidra til lokale løsninger til det beste for innbyggerne. Det gir en god og tilfreds følelse!

Velkommen til alle dere som vil være med i lokalpolitikken fremover. Uansett partitilhørighet er du VELKOMMEN!

Elisabeth Daae foto privat
Elisabeth Daae Foto: privat