Må foreldre ta seg sammen?

Tidlig innsats er Færders mantra, dette er tidlig innsats på sitt beste

Trygve Egenes, leder av oppvekst, kultur og levekår Foto: Færder Høyre/ Logo Færderhuset fra Færder kommune

I leserbrev om 3 nøtter og forside intervju i TB har vi blitt påminnet at foreldrene må oppdra barna selv, skolen skal gi de opplæring. Det er jo litt rart at vi som foreldre må påminnes det, eller må vi det?

Barn og ungdom som ikke oppfører seg etter norm er et problem for klassemiljøene rundt om i det ganske land. Trivsel i læresituasjonen og produktiviteten går ned når noen, som regel få, lager uro i klasserommet. Noen av barna mobber, noen bråker, og noen liker å slåss og sikkert mye mer. En god del sliter med å sitte stille, de har mye energi i kroppen og lite utbytte av det som foregår.

Mange har opplevd familier der én er skolelys og et søsken er den rake motsetning. Barn og unge kommer litt som de er, med ulikt utgangspunkt. Det er ikke bare innsatsen fra foreldre som avgjør om man passer inn og finner seg til rette. Jeg får litt vondt av alle foreldrene som direkte og indirekte får skylda for all uroen i klasserommet. Foreldrene må ta seg sammen. Det er den minst produktive kommentaren jeg vet om.

De fleste foreldrene til disse energiske barna kjenner problemene barna står i så altfor godt. De har vært innkalt til samtaler med lærere og kanskje rektor, og bruker all sin kunnskap og intuisjon og kjennskap til egne barn for at de skal få et bedre liv. De har barn som kanskje er og føler seg utenfor, det er både sårt og vanskelig. Disse foreldrene tar seg sammen alt de kan, det føler jeg meg veldig trygg på.

Så hva kan vi gjøre for disse barna og ikke minst, foreldrene? I Færder kommune bygges det opp et tilbud på Færderhuset for å hjelpe barn og foreldre som opplever “strev”. Det er et lavterskeltilbud for de som tror de kan bli bedre med litt hjelp.

For mange år siden var jeg selv med på kurs i et lignende tilbud på noe som het “Hjerterommet”. Vi hadde ingen opplevd katastrofe hjemme eller på skolen, men det å få tips og veiledning til å møte og støtte barna på en god og konstruktiv måte var til god hjelp for å finne strategier som vi foreldrene var enige om. Vi kunne diskutere våre utfordringer med andre foreldre og høste av hverandres erfaringer.

Barn kommer ikke med bruksanvisning og det kan være lurt og fint å få litt hjelp på veien, det er ikke sikkert det er nok å ta seg sammen. Bor du i Færder kan du trolig få litt støtte og motivasjon til å få bedre samspill med eget barn, og du trenger ikke henvisning for å ta kontakt. Færderhuset er nettopp der for at du skal få hjelp med ditt viktige barn. Tidlig innsats er Færders mantra, dette er tidlig innsats på sitt beste. Færderhuset finner du i gamle Herstad skole, godt synlig inntil Kirkeveien. Mer informasjon om tilbudene finner du ved å google «Færderhuset».

Lykke til!

Trygve Egenes (H), Leder av oppvekst-kultur og levekår

Her er link til Færderhuset på kommunens nettside: https://faerder.kommune.no/tjenester/barnehage-skole-og-familie/farderhuset-barn-unge-og-familie/

Her er link til Færderhuset på Facebook: https://www.facebook.com/faerderhuset/