Møte i Eldrerådet og utvalg for helse

En kort oppsummering fra begge møter

Mandag 28. februar var det møte i Eldrerådet og onsdag 2. mars møte i Hovedutvalget for Helse. her er en liten oppsummering 😄

🔹På begge møtene ble temaplanen «Leve hele livet» presentert og gjennomgått. Forut for planen har det vært en svært grundig undersøkelse blant innbyggere eldre enn 65 år. Over 1800 personer svarte på undersøkelsen som var utarbeidet i samarbeid med Færder Eldreråd. Temaplanen «Leve hele livet» tar opp i seg alle de andre planene som er innen helse, og i tillegg er dette en plan som også omfatter tiltak og planer som blir utarbeidet både i Hovedutvalget for kommunalteknikk og i Hovedutvalget for oppvekst.

🔹Videre ble en omfattende plan for demens vedtatt. Planen er knyttet opp til nasjonale mål og tiltak innen demensomsorg. Det er flere oppgaver i den forrige planen og saker som ble påpekt i forvaltningsrevisjonen om emnet som ikke er ferdige som også er innbefattet i den nye planen.

🔹Eldrerådet jobber også med alternativ transportløsning – bestillingstransport som går ut på at brukeren kan bestille offentlig transport. Dette er aktuelt for de som skal til Gipø og Bjønnes hvor det ikke går rutebuss. Bestillingstransport kan man også tenke seg for andre områder hvor det ikke går rutebuss. Eldrerådet inviterer Ungdomsrådet til å være med på å forme en slik løsning 😄

I Eldrerådet møtte Jan Helge Fosse (fast medlem)

I Hovedutvalg for Helse møtte Jan Helge Fosse (fast medlem) og Rolf Borge (vara) for Torunn Sjøvold.

Møtereferat fra Eldrerådet:

Møtereferat fra Hovedutvalg for helse: