Møte i hovedutvalg for kommunalteknikk

Oppsummering fra møte i hovedutvalg for kommunalteknikk onsdag 23.mars 2022

Pål Ese, Magda Flatmo og Gard Milton – møte i kommunalteknikk 23. mars 2022

Høyre har et sterkt lag og selv om Bjørnar var forhindret fra å stille denne gangen, var Gard på plass som vara og sørget for at det ble en god dag for det blå laget 😄💙
Alle sakene gikk vår vei og de to forslagene vi fremmet fikk stort flertall.
Vi startet dagen med å stille spørsmål:

1) Hva har skjedd i Flekkenveien 47? Kommunen har tidligere vært svært raske til å svare opp henvendelser. Nå har tiltakshaver ventet i 7 måneder på en søknad som ikke trenger dispensasjon.
SVAR: På grunn av ressurssituasjonen i byggesaksavdelingen vil det være lang saksbehandlingstid. Det er ledige stillinger og et sykefravær på 25 %

2) Avklaring av arealformål. Hvis det er uklart hva et arealformål er, hvordan fastsettes dette? Er det faktisk bruk?
SVAR: Faktisk bruk er ikke bestemmende.

3) På oppfølgingslisten over saker som sees nærmere på av enheten for tilsyn og ulovligheter vil vi spørre om hva som ligger til grunn for at det er en rekke saker som står på listen i flere år uten at det skjer noe som helst.
SVAR: Svar gis i neste møte.

4) Når kan vi forvente at ny virksomhetsdirektør kan tiltre?
SVAR: Man er i sluttfasen av rekrutteringen nå.

5) Når blir utsatt møte med handelsstanden på Teie gjennomført?
SVAR: 20 april kl 1830

6) Dram Car – Svelvikstranda Camping har bedt om tillatelse fra grunneier for å kunne åpne en dag før vedtatt åpningsdato og har i samme forbindelse forhørt seg om kommunen kan godta dette.
Hva er begrunnelsen for at man ikke kan etterkomme forespørselen i Færder? Hva kan vi som politikere gjøre for at kommunen kan fremstå mer servicevennlig?»
SVAR: Dispensasjon er gitt

🔹Alle klagesakene ble som vi ønsket; videresendt til juristene hos Statsforvalteren for endelig avgjørelse, og sakene om konsesjon på erverv fikk positive vedtak for søkerne.

🔹I saken om skjøtsel og forvaltning av kommunens skoger fremmet vi i tråd med Klimarådet, et forslag til vedtak sammen med Sp og Frp som fikk flertall.

🔹Endelig fikk vi fremmet innspillet om ny fylkesvei fra Kjære til Røssesund bro inn i handlingsprogrammet for fylkesveinettet. Administrasjonen i kommunen sa at siden prioriteten i innspillene gikk på g/s-veier og trafikksikkerhetstiltak så passet det ikke inn. Vi brukte ikke utestemme, men vi var tydelige på at vi har pushet innspillet 6 ganger i løpet av to år og om det så ikke helt passer inn så får det heller bli avvist senere i prosessen. Vi hadde flertall for dette innspillet uansett. Det endte med at det ble et enstemmig vedtak. Vi støttet også Sv og Rødt sitt innspill om G/S-vei fra Snarrøningen til Kirkeveien på listen.

🔹I saken om mulighetsstudie for nitrogenrenseanlegg og planer for store tanker rundt fremtidig bruk av Slagentangen og Vallø ba vi om å få en orientering i forkant av kommunestyrebehandlingen av denne saken.

🔹Dagens siste sak var omkampen om valg av alternativ for Ekeneskrysset. Vi var på befaring og fikk en grundig redegjørelse for hvorfor kommunedirektøren og fylkeskommunen ønsket å fremme alternativ 1 som ble avvist av kommunestyret i forrige runde.
Vi fremmet sammen med Sp et nytt forslag hvor alternativ 2 skulle gå videre i reguleringsplanprosessen. Etter en god debatt fikk vi et stort 9-2 flertall.

🔹Det eneste som var negativt ved møtet i dag var redegjørelsen fra administrasjonen om at Trysilhus, som har startet arbeidet med et stort byggeprosjekt på Tjøme, har gravd opp en dam med rikt biologisk mangfold 😔 Her er det noen som har en jobb å gjøre for å rette opp skadene.

En svært god dag for oss tre fra Høyre, og spesielt Gard som var på sitt første utvalgsmøte 😊

Her er svar på spørsmål i stilte administrasjonen i forrige møte 2. mars 2022