Ny tverrforbindelse Kjæreskogen

Et skritt nærmere å kunne bidra til å få løftet denne delen av Tjømepakka. 

Pål Ese innlegg i kommunestyret 14. februar 2024 om ny tverrforbindelse i Kjæreskogen
Foto: Skjermdump kommune-TV/Færder kommune saksdokument

Ny tverrforbindelse Kjæreskogen

SAK 011/24 Kommunestyret 14. februar 2024 innlegg til saken

Mitt første lett undrende møte med en kommuneplan skjedde høsten 2015. Da dukket det opp en RØD strek på kartet i Kjæreskogen. Hva dette var visste jeg ikke. Var det en rødlistet sti, eller et tidlig forsøk på å skravere fareområde for leirskred? Det viste seg å være en planlagt tenkt ny trasé for vei.

Denne har vært forsøkt tatt ut av kommuneplan, men er nå trygt innarbeidet. Dette skyldes ikke minst Velforeninger og frivillig engasjement som ønsker trafikksikre forhold på Ormelet og andre steder i Færder syd.

Ved dette vedtaket er vi et skritt nærmere å kunne bidra til å få løftet denne delen av Tjømepakka. 

Dette er en fylkesveitrasé og innspill om fylkesveier spilles inn av kommunene til fylket. Det neste skrittet er å få denne inn i handlingsprogrammet for bærekraftig arealpolitikk og regional transportplan. Deretter er jobben å få løftet dette prosjektet opp som en prioritert oppgave, og deretter få vedtatt dette i budsjettet. Sånn som løsning for gang- og sykkelsti i Amundrødveien blir snart, forhåpentligvis.

Det er en lang vei frem, men dette er det riktige skrittet nå.

Pål Ese

Her er saksframlegget:

https://innsyn2.v-man.no/fer/wfdocument.ashx?journalpostid=2022167960&dokid=860443&versjon=5&variant=P&u

Her kan du se saken streamet i kommune-TV

https://faerder.kommunetv.no/archive/445?caseId=22570

KS-011/24 Vedtak:

Færder kommune ber Vestfold Fylkeskommune om å fremme behov for ny tverrforbindelse mellom Lindøy og Røssesund bru på Fv. 3076 ved innspill til revidering av Nasjonal Transportplan i 2024.

BAKGRUNN:

Broen over Røssesundet stod ferdig i 1952, et prosjekt som startet allerede i 1932. Eksisterende fylkesvei gjennom Ormelet var da kun ment som en anleggsvei for utbygging av broen og hovedveien til den nye broen var tegnet inn og planlagt gjennom skogen fra Kjære Gård. Ny trase på 600 meter har vært lagt inn i eksisterende kommuneplan siden 1963 og er tegnet inn i eksisterende kommunekart.

Langs den eksisterende veien er det ikke mulig med utvidelser grunnet fredede og vernede hus. De siste årene har antallet ulykker og nestenulykker vært økende, og det har vært flere alvorlige ulykker, også med barn. Strekningen er skolevei for barne- og ungdomsskoleelever.

Færder kommune har store deler av året en særdeles stor økning i trafikanter grunnet tilreisende, og det er helt nødvendig å etablere en ny og sikker veitrase.

Tekst: Færder kommune