Nytt fra kommunestyret

Om vindmøllepark, besøkssenter, områderegulering og fartsgrenser

Kommunestyret

I kommunestyret onsdag 9. februar ble det behandlet flere viktige saker. Her er en oppsummering av noen av de:

Områderegulering for Vestskogen:

Høyre er skeptisk til behovet for fortau langs Vestfjordveien. Mot stemmene fra bl.a. Høyre ble planen med fortau langs Vestfjordveien vedtatt. Hvis et fortau skal etableres, så blir dette trolig smalere enn traseen i plankartet viser, men vi mener at det vedtatte kartet burde reflektere sannsynlig utvikling. Vi mener det er uheldig at kommunen på denne måten sikrer seg arealmessig på grunneiernes bekostning.

Besøkssenter for Oslofjorden på Verdens Ende

Høyre vil ha mer fokus på en sunn fjord, så dette går vi for. Mot stemmene fra ytterfløyene i Færder-politikken ble søknaden vedtatt. Nå blir det spennende å se om vi når opp mot konkurransen fra Asker og andre kommuner!

Fartsgrense i Ekenessundet, Vrengensundet og Sandøsund

Høyre ønsker lavere hastighet på båtene i disse farledene. Kommunestyret vedtok enstemmig å sette ned fartsgrensene til glede for padlere og andre som får tryggere og roligere forhold.

Vindmøllepark i Skagerak

Høyre vil få utredet konsekvenser på godt og vondt før vi tar stilling. Flertallet gikk for å sende en protest mot vindmøller. Høyre stemte for utredning selv om vi også ser store utfordringer med dette anlegget. Men det er ganske inkonsekvent om vi skal være for vindmøller til havs, bare ikke i nærheten av oss. De fleste av oss ønsker ren energi, men det lar seg ikke forene å få til dette og samtidig si nei til alle utbygginger av vannkraft og vindmøller. Det er alltid noen som blir berørt. Ja, dette er en vanskelig sak.

Tom Mello, gruppeleder Færder Høyre