Nytt fra kommunestyret

Barnehageforlik og tertialrapportering med temperatur

NYTT FRA KOMMUNESTYRET 15. JUNI

🔹Barnehageforlik
Med 30 mot 9 stemmer ble det vedtatt å bygge ny barnehage i Vestskogen og finne tomt for ny barnehage i Teie krets. Disse skal erstatte de gamle barnehagene på Herstad, Labakken og Vestskogen. Høyre mener at vi får et bedre tilbud og samtidig mer kostnadseffektiv drift 😊
Veldig hyggelig at vi fikk bred enighet, og også en løsning som administrasjonen ønsket. Utfordringen blir å finne en egnet tomt i Teie krets. Det er ikke mange steder som er ubebygd og samtidig egnet. Samtidig så er det flott om vi finner en tomt som ligger nær kollektivtrasé. Noen gode forslag?

🔹Tertialrapportering med temperatur
Kommunene justerer pengebruken i løpet av året for å ta hensyn til utvikling som ikke var kjent da vi vedtok budsjettet. Det hender også at vi vedtar nye utgifter når det er ting som ikke kan vente, slik som støtte til Ukraina. Ellers er det en god tradisjon at alle gode tiltak blir vurdert i sammenheng i budsjettbehandlingen hver høst.
Rødt/SV hadde også denne gangen flere tiltak som de ønsket å plusse på nå midt i året. Tiltak som i utgangspunktet er gode og velmente. Problemet er at vi har en begrenset pott med penger. Når vi bevilger midler til ett godt formål, så har vi tilsvarende mindre penger til andre gode formål, og dersom vi foretar en påplussing uten å måtte se helheten, så vet vi ikke hva som må reduseres senere.

Uten denne oversikten så er det lett å tenke at det i et stort budsjett ikke kan være så farlig. Men dersom vi justerer for lovpålagte og selvfølgelige tjenester så er faktisk ikke budsjettet så stort. Så alle påplussinger går ut over noe annet som vi også gjerne vil bruke penger på. Derfor er det et godt prinsipp å veie alle gode formål opp mot hverandre, samtidig, og én gang i året. Min antydning om at Rødt/SV kanskje har noe å lære her, falt ikke i god jord.

Tom Mello, gruppeleder

Tom Mello Foto: Mona Grann-Meyer