Nytt fra kommunestyret

Om boplikt og svømmehall

Det ble vedtatt å innføre boplikt på utbyggingsprosjektet på Brua Hjemseng. Dette er en sak som skiller partiene ideologisk. Venstresiden ser ut til å ha tro på å styre befolkningsutviklingen med påbud og plikter, mens høyresiden ønsker å styre med frivillige og positive virkemidler. Flere forskningsrapporter slår fast at boplikt ikke virker etter hensikten. De viser at det ikke blir flere fastboende med boplikt og det blir usikkerhet, ufrihet og et negativt fokus.

Ingen i kommunestyret vil bruke penger på rehabilitering av svømmehallen i Tønsberg. Vi vil på kort sikt søke å gjennomføre svømmeopplæring i bassengene på Havna, Sjølyst og Ramdal dersom heller ikke Tønsberg vil bruke penger på å holde svømmehallen åpen. Det er også kjøpt inn våtdrakter og startet svømmeopplæring i sjøen, et flott tiltak så lenge det er varmt nok.

Et klart flertall ville i vedtaks form gi uttrykk for at Færder fremdeles ønsker å bygge et nytt og flott svømmeanlegg sammen med Tønsberg når økonomien tillater det. For egen del la vi i Høyre til at prosjektet som er skissert på Kaldnes ser spennende ut. Om et badeanlegg skal bygges i offentlig eller privat regi, eller en kombinasjon av dette, blir en diskusjon som kommer senere.