Oppdatering fra medlemsmøte 21. oktober

Vi vil gjør drømmen virkelig –
bofellesskap for seniorer basert på private initiativ og finansiering

Tom Mello og Elisabeth Daae Foto: Færder Høyre

Et møte om bofellesskap for aktive seniorer som ble avholdt i kommunestyresalen 21. oktober trakk noenogtyve medlemmer som fikk godt med informasjon om denne boformen.

Ole Petter Hobbesland, akkvisisjonssjef i Signaturhagen

Ole Petter Hobbesland som er akkvisisjonssjef i Signaturhagen som har bygget bofellesskap på Borgheim, kom og fortalte om hvordan dette prosjektet fungerer, og Kjersti Nerseth, arkitekt for  Seniorhuset som er et forskningsprosjekt i samarbeid med SINTEF, fortalte om deres tanker rundt bofellesskap, i noe mindre skala.

Kjersti Nerseth, arkitekt Seniorhuset

Elisabeth Daae og Tom Mello snakket om hva Færder Høyre tenker og ønsker for hvordan kommunen kan tilrettelegge for den fremtidige boligutfordringen til den aldrende befolkningen. Og hva er effekten av nye boformer for eldre?

Slike boformer skal forhindre sosial isolasjon, det vil skape trygge omgivelser, godt kosthold ved å spise mer sammen med andre, man vil kunne få en enklere hverdag og ikke minst økt livsmestring og økt livskvalitet.

Husene vil bygges med tanke på bruk av velferdsteknologi slik at eldre kan bo lenger hjemme, og bli bygget med tanke på det grønne skiftet.

Tom Mello kom med innspill på hvor i kommunen man tenker seg å kunne finne arealer, og viktigheten av nærhet til sentrumsfunksjoner som matbutikk, kollektivtransport m.m.

Så hvordan kan Færder kommune tilrettelegge for den framtidige boligutfordringen til den aldrende befolkningen?

I kommuneplanens handlingsdel for 2020-2023 står det:«Befolkningsutviklingen er sentral for økonomiplanleggingen i Færder kommune. Store etterkrigskull og lengre levealder gir demografiske endringer som påvirker aldersstrukturen. Befolkningsframskrivinger viser at økningen i de eldste aldersgruppene fortsetter utover denne planperioden».

• Man kan spille på lag med private initiativtakere
  • Aktivt søke investorer
  • Frigjøre tomteareal
  • Inneha en imøtekommende og positiv holdning i byggesøknader, jobbe sammen med de initiativtakerne som ønsker, vil og får det til

Ifølge kommunens arealstrategi skal økende antall innbyggere få tilgang til boliger tilpasset deres behov.

Elisabeth fortalte om regjeringens strategi «Leve hele livet» som er basert på at man skal ha en aktiv, trygg og verdig alderdom. Kriterier for å bli prioritert i tilskuddsordninger knyttet til «Leve hele livet» er blant annet at reformen integreres i kommunens overordnede samfunnsplan. Det vil videre kunne være naturlig å prioritere dette i kommunenes handlingsplan/økonomiplan.

Hva har Færder Høyre gjort til nå?

En gruppe med Magda, Jan Helge og Elisabeth – jobbet sammen i gruppe rundt temaet.

Vi har blinket ut 22 aktuelle områder og spilt inn til revisjon av arealplanen tre områder som trenger formålsendring. Her fikk vi flertall for konsekvensutredning av alle. Vi har vært i kontakt med grunneierne av de 12 områdene som ikke eies av kommunen. Alle er positive til å vurdere privatfinansierte boliger for eldre.

Tom Mello

Vi ønsker at reformen «Leve hele livet» blir realisert og vil at «Leve hele livet» blir inkludert i overordnet samfunnsplan.

Vi ønsker å komme i kontakt med idealister, private som ønsker å være med, og ønsker å «fri» til utbyggere og å skaffe prosjektet oppmerksomhet

Dette ønsker vi å få til sammen!