Oppsummering fra møte i Eldrerådet

Saker som ble behandlet i Eldrerådet 24. januar

Oppsummering fra møte i Eldrerådet 24. januar i forbindelse med utbyggingen på Gipø har det lenge vært behov for offentlig kommunikasjon til både Gipø og Bjønnes bo- og aktivitetshus. Som kjent går det ikke buss i rute til disse stedene og representanter fra Vestfold og Telemark Fylkeskommune var invitert til å orientere om mulig offentlige transportløsninger. Andre steder i fylket har det vært gjort forsøk med bestilling av transport utenom rutetilbudet og Eldrerådet skal kartlegge behovet for en slik ordning i Færder.

Høyre har gjennom en lengre periode jobbet med å tilrettelegge for «unge seniorboliger». Eldrerådet har vært involvert i dette arbeidet og på dagens møte ble vi orientert om prosjekter som Bovieran har gjennomført både i Sverige, Danmark og nå i Norge.

Det har vært gjort en spørreundersøkelse av innbyggere eldre enn 65 om forhold som går inn under «Leve hele livet», en kvalitetsreform for eldre. Noe av resultatene ble fremlagt for Eldrerådet og ikke uventet skårer Færder høyt på trivsel, aktivitet, livsglede, matvaner, trening, trygghet og sosial omgang. Litt mer sammensatt er det at vi nyter mer alkohol enn i andre kommuner.

Tiden går fort når vi har mye å diskutere og det ble lite tid til orientering om politiske saker, men Eldrerådet er forundret over at behovet for omsorgsboliger er vesentlig endret i forhold til tidligere. Eldrerådet avventer nærmere orientering.

Jan Helge Fosse Foto: Færder Høyre