Oppsummering fra utvalgsmøte for oppvekst, kultur og levevilkår

10. april 2024

I går var det møte i Hoveutvalg for Oppvekst, Kultur og Levekår (HOKL), og denne gangen valgte vi å møtes på nye Labakken skole.

🔹Aller først fikk vi besøk av ungdomsrådet og de hadde et inspill om forholdene på idrettsanlegget tilknyttet Lindhøy ungdomsskole. Forholdene i garderobene (som er gamle) er dårlige, og ønsket om utbedring har kommet via elevrådet til ungdomsrådet. Forholdene er iflg elevene så dårlig at det er helsefare og gir lav trivsel. Vi lovet å sette oss inn i saken og følge opp videre 😊

🔹Deretter fikk vi informasjon fra Kommuneadvokat Margrete Løvgavelen som informerte oss om «Delegasjonsregelverket» som snart skal vedtas for vår periode på Tinghaug. Delegasjon er viktig slik at kommunen kan være effektiv, men også så politikertiden faktsik kan brukes til politikk og ikke bare saksbehandling.

🔹Videre fikk vi informasjon om våre og kommunens roller ift barnhavene som både tilsynsmyndighet og på den annen side som eier. Interessant å få forståelse for de ulike rollene og viktig tema.

🔹Så fikk vi informasjon om det pågående barnehageopptaket som begyner å nærme seg slutten. Det er fortsatt krevende for foreldre og barn at vi har overkapasitet i sør og underkapasitet i nord. Det resulterer i at mange må reise ut av egen skolekrets i retning sør, før de selv reiser nordover igjen for å reise på jobb. Det gode er at vi har nok plasser, det uheldige er at mange av plassene er på feil sted ift. barn og foreldre.

På saksagendaen sto forøvrig tre interessante saker:

• revidert plan mot vold og seksuelle overgrep
  • virksomhetsoverdragelse av barnehagen «Barnas Have» på Skallestad
  • årsmelding fra ungdomsrådet

🔹Revidert plan fikk lite debatt, selv om temaet er stort og vanskelig og veldig aktuelt. Planen fremstår som god og godt gjennomarbeidet, og dette er mye fag. Planen omfatter både barn, voksne og eldre og det kan virke som arbeidet med «Helhetlig Plan for Oppvekst» (HPO) gjør at også tiltaksapparatet for barn er godt gjennomarbeidet, og det er jo en gledelig bonus av arbeidet.
Noen av tiltakene i planen var ikke igangsatt og noen var ikke i full gang. Vi ba derfor om at planen oppdateres med en tidsplan for når alle tiltakene ventes å bli implementert.

🔹Stiftelsen «Barnas Have» har slitt økonomisk de siste årene og har nå bedt om å bli overtatt av kommunen. Det fremkommer av saksunderlaget at de har hatt høy bemanning og følgelig ikke har klart å balansere økonomien. Kommunen vil overta gjeld på bygget, men bygget og verdiene i barnehaven overstiger gjelda. De har gjort tiltak for å redusere voksentettheten slik at underskudd vil gå mot avslutning. Trolig overtar kommunen virksomheten til en gunstig verdi. Barnehagen ville avsluttet sin virksomhet 1. august dersom kommunen ikke ville overta. Barnehagen er svært populær og har god søkning og er viktig i skolekrets Oserød for at alle skal ha plass i sin skolekrets. Vedtaket fra utvalget ble støtte til Kommunedirektørens forslag om virksomhetsoverdragelse. Utvalgsleder var innhabil og tråtte til side i saken.

🔹Vi mottok også Årsmelding for Ungdomsrådet. De har gjort en særs god innsats og vi var så heldige at vi fikk takket deres representanter personlig. Ungdomsrådet er et veldig fint sted for å få frem ungdommens stemme om viktige saker, men også et viktig sted for å utvikle morgendagens politikere 😄

🔹Midtveis tok vi en pause og fikk en omvisning på den nye fine skolen og vi ble mektig imponert. Flotte klasserom, moderne løsninger, spennende aktivitetsrom og arenaer gir inntrykk av et veldig moderne læringsmiljø. Forsterket avdeling hvor de med spesielle behov kan få tilpasset opplæring viser med all tydlighet at verden går fremover, dette er bra! Stolt av skolen vår har vi all grunn til å være 👏🏼😄

Det ble som alltid et bra møte i utvalget hvor vi også fikk slipt noen av våre meninger og forskjeller, men i alle sakene landet vi på enstemmige vedtak ☺️💙

Trygve Egenes