På besøk hos Teiehøyden barnehage og Velle Utvikling

Færder Høyre på besøk hos Velle Utvikling og Teiehøyden barnehage sammen med Tønsberg Høyre og stortingsrepresentantene Jan Tore Sanner, Margret Hagerup og Kari-Anne Jønnes

Torsdag 4. januar fikk vi hyggelig besøk fra stortingsrepresentantene Jan Tore Sanner, Margret Hagerup og Kari-Anne Gjønnes som kom fra Oslo for å besøke en av Færders flotte barnehager, nemlig Teiehøyden barnehage. Tema var erfaringene med spesialpedagoger i barnehagene, som er veldig positivt både for barn og ansatte.
Kommunen stilte sterkt med virksomhetsdirektør, pedagoger og spesialpedagoger. Og ikke minst med alle barn i aksjon sammen med barnehagens virksomhetsleder og spesialpedagog. Fra oss stilte Trygve Egenes, utvalgsleder for oppvekst, Erlend Monstad Lund som er medlem av utvalget og ordfører Tom Mello, og presse var også på plass.

Til Velle Utvikling dro vi sammen med Jan Tore Sanner og Margret Hagerup der vi møtte Nicola Berg og Jill Eirin Undem fra Tønsberg Høyre og ble tatt vel i mot av daglig leder Siv Hjertø og hennes nærmeste medarbeidere.

Velle Utvikling leverer på mange nivåer, både tjenester og varer, men hovedleveransen er fagutdanning for folk som trenger en ny sjanse. Velle Utvikling har mange metoder for å komme dit og kan tilby nødvendig støtte og veiledning. De ønsker seg sårt større forutsigbarhet og enklere anskaffelsesregler. De har kapasitet til flere men det er ofte en lang vei for kandidatene å komme i gang og til å sikre finansiering. Velle Utvikling er også litt frustrert over at lovverket hindrer dem i å følge opp sine kandidater etter avslutning, som ofte er et veldig viktig arbeid, men GDPR hindrer dem i dette. De ønsker seg også at eierkommunene Tønsberg og Færder er flinkere til å tildele oppdrag som kunne gitt verdifullt aktivitet . Dette kan f.eks bli gjort når man skal anskaffe bymøbler.

Det ble et fint og lærerikt møte. Samfunnets gevinst på hver vellykkede kandidat er så god at vi i et økonomisk perspektiv egentlig burde oversvømt de med penger. Takk for innsats og inspirasjon!

Trygve Egenes