Retningslinjer for bruk av kommunens parker, friområder, torv og andre uteområder inkludert Verdens ende

SAK 016/24 Kommunestyret 14. februar – innlegg til saken

Forslag til retningslinjer for bruk av kommunens parker, friområder, torv og andre uteområder inkludert Verdens Ende, bygger i første rekke på etablert praksis.

Det kunne vært fristende å ta opp en debatt om retningslinjer for Tjøme sentrum og Teie sentrum, men det ønsker jeg ikke å gjøre i denne sammenhengen. Den er det flere partier som har varslet å de ønsker å gjøre, gjerne i forbindelse med reguleringsplanarbeid.

Vedtaket fra formannskapet inkludert Høyre sitt tilleggsforslag er vi glade for fikk tilslutning og håper at vedtaket også får tilslutning i kveld.

Det har vært et bredt politisk ønske at lokale næringsinteresser, i dette tilfellet Færder Sjømat, skal få levere lokale sjømatprodukter på Verdens Ende.

Dette vil være en berikelse for attraksjonen Verdens Ende og for det lokale næringslivet.

På Verdens Ende er det en rekke til dels motstridende interesser som må avveies, både med hensyn til nasjonalpark, fiskerihavn, verneinteresser, ønsket bruk av området og inngåtte avtaler.

Derfor er vi glade for at det foreslås en prøveordning for sommeren 2024 for dette ene prosjektet.

Det er viktig å signalisere til unge , entusiastiske entreprenører at vi ønsker å legge forholdene til rette for næringslivsvirksomhet i Færder. Samtidig får vi et godt erfaringsgrunnlag for å mene noe om hva vi ønsker for Verdens Ende

Saksfremlegg:

Kommune-TV:

Kortversjon

Denne saken inviterer til å vedta fremlagte retningslinjer for leie av kommunens parker, friområder, torv og andre uteområder. Saken og retningslinjene er basert på etablert praksis i Færder kommune, reguleringsbestemmelser og hensynet til allmenn bruk av friområder.
Færder kommune har mange attraktive uteområder og ønsker å legge til rette for økt aktivitet i kommunens uterom. Der Færder kommune er grunneier, baserer kommunen sine tillatelser til disponering av kommunal grunn på vedtatte rammer for de aktuelle områdene. Rammene kan være både juridisk formål i kommuneplaner og reguleringsplaner, og vedtak som gir føringer for tillatelser og evt fastsettelse av priser. Arrangementer som kan være attraktive for deltakerne kan være til fortrengsel for fellesskapet og naturverdier.
Dette reglementet fastslår betingelser kommunen som grunneier setter ved bruk av definerte utendørsområder der grunnen eies av kommunen. Når leieformålet er kortvarig og av allmenn eller ideell karakter, gis det prioritet og gunstigere betingelser enn ved kommersiell bruk. I dette reglementet er begrepet «leie» benyttet også der bruk er vederlagsfri.
Retningslinjene omhandler også torghandel på Teie torv og i Tjøme sentrum. I tillegg til disse er det særlige regler knyttet til kommunens arealer på Verdens ende.

Tekst: Færder kommune

Vedtak

1. Retningslinjer for bruk av kommunens parker, friområder, torv og andre uteområder vedtas.
  2. Administrasjonen igangsetter nødvendig arbeid med sikte på å opprette salgsplass på Verdens Ende innenfor det mulighetsrommet som er skissert i saken. Det tas sikte på å innføre en prøveordning i sommersesongen 2024.
  3. Retningslinjer for tildeling av salgsplasser vedtas i hovedutvalget for plan, teknikk og miljø.