Seniorer må anerkjennes som verdifulle bidragsytere

Ingen skal oppleve å ikke få bidra

Vi lever lengre og vi blir flere eldre i Norge. De neste 30 årene vil antallet mennesker over 70 år dobles. Det forteller først og fremst at vi har god helse i landet vårt, men det forteller også at vi i årene fremover må bygge en god eldreomsorg med høy kvalitet, forberede helsetjenesten på at det blir flere eldre og skape et mer aldersvennlig samfunn der eldre mennesker anerkjennes som verdifulle bidragsytere i samfunnet. Ingen skal oppleve å ikke få bidra.

Høyre i regjering gjennomførte mye god politikk for en mer verdig eldreomsorg og et aldersvennlig samfunn. Blant annet var det Solberg-regjeringen som satt i gang «Leve hele livet»-reformen. En reform som handler om å lære av hverandre med å ta det ansatte, eldre, pårørende og frivillige i kommunene har sett fungere i praksis, løfte det opp og sette det i system slik at flere kommuner kan gjennomføre god eldrepolitikk, med lokale tilpasninger.

Vi kan gjøre mer for å få en mer verdig eldreomsorg og skape et mer aldersvennlig samfunn. Derfor har Høyre satt ned et utvalg for aldersvennlig samfunn som er sammensatt av folk fra hele landet og ulike deler av partiet.

Utvalget skal foreslå ny politikk for Høyre på tre områder:

• Aldersvennlig lokalsamfunn
  • Eldre i arbeid, kompetansepåfyll og digitalisering
  • En god eldreomsorg

Færder Høyre har allerede startet dette arbeidet ved å spille inn arealer for bruk til bofellesskap for seniorer og jobber med påvirkningsarbeid overfor grunneiere som har eiendommer som kan være aktuelle.

Foto: Færder Høyre